Det går bra i Irak, tacka Bush!

Läste på Erixons blogg om en intressant text från New York Times. Det blir ständigt bättre i Irak, och landet utvecklas mot en fullskalig demokrati.

On Karada Mariam, a street that runs over the Tigris River toward the Green Zone, the Serwan and the Zamboor, two kebab places blown up by suicide bombers in 2006, were crammed with customers. Farther up the street was Pizza Napoli, the Italian place shut down in 2006; it, too, was open for business. And I’d forgotten altogether about Abu Nashwan’s Wine Shop, boarded up when the black-suited militiamen of the Mahdi Army had threatened to kill its owners. There it was, flung open to the world.

Two years ago, when I last stayed in Baghdad, Karada Mariam was like the whole of the city: shuttered, shattered, broken and dead.

Om den fredsälskande globala rättviserörelsen hade fått som den velat, istället för den elake krigshetsaren Bush, då hade Saddam Hussein ostört kunna få plåga irakierna. Han skulle kunna göra fler folkmord på kurder, avrätta folk och tortera.

Då skulle irakierna inte fått känna den frihet de kan känna idag och det hopp de kan känna för framtiden.

PS: Ni kommer inte få läsa om detta i svenska medier.

Comments 37

  1. Silver wrote:

    Tror inte att nÃ¥gon beklagar att det blir bättre i Irak. Det som upprörde mig i alla fall var hyckleriet och lögnerna bakom invasionen. Hade USA tjänat pÃ¥ en diktatur i Irak, precis som t ex i Saudiarabien, hade de inte brytt sig ett dugg om att avsätta Saddam. SÃ¥ länge han spelade med rätt lag, dvs amerikanarna, fick han ju tom deras stöd. Bushs pinsamma argumentation mot Rysslands invasion av Georgien (”man fÃ¥r inte kränka suveräna stater!”) är ytterligare ett exempel pÃ¥ hyckleriet.

    Men i de mänskliga rättigheternas namn ser jag nu fram emot en amerikanska invasioner av Zimbabwe, Nordkorea och Saudiarabien!

    Posted 24 Sep 2008 at 7:25
  2. Kamrat Storkäft wrote:

    Bra logik från Svansbo: Erik är en liberal tönt från Norrköping som hatar muslimer, en nykonservativ cowboy från Texas invaderar Irak, muslimer från Irak invaderar Sverige, Erik blir glad.

    PS Jag har redan läst och hört på nyheterna att våldet i Irak har minskat. Tror du att du hade kommit över något jättescoop eller?

    Posted 24 Sep 2008 at 7:35
  3. BR wrote:

    Eriks blogg drar verkligen till sig de mest udda individer. Nu har en stalker slagit upp sitt högkvarter här.
    Angående personlighetsdrag hos en stalker, se nedan.

    http://www.esia.net/Common_Traits_of_Stalkers.htm

    /BR

    Posted 24 Sep 2008 at 8:54
  4. Kamrat Storkäft wrote:

    Hello Clarice.

    Posted 24 Sep 2008 at 11:18
  5. Roberth Ström wrote:

    prima tider i Irak tack vare Bush! Ni kommunister kan väl fortsätta taja till tvärdrag

    Posted 24 Sep 2008 at 11:59
  6. leif wrote:

    skulle tro att de snart blir rejäl ekonomisk till växt i iraq. om typ 10 Ã¥r kommer landet att vara ganska utvecklat och dÃ¥ kommer mÃ¥nga att Ã¥ka dit för att fira billigare semester. dÃ¥ ska jag Ã¥ka varje Ã¥r bara för att driva med vänstern som tror det är sÃ¥ dÃ¥lig… :)

    bara amerikanerna kan stoppa den dåliga arbaiska kulturen och skapa fri nidivulistisk kultur kan det bli riktigt bra

    Posted 24 Sep 2008 at 12:59
  7. sidekick wrote:

    Kan inte ni liberaler ta och flytta till Irak då, och ha det så jävla bra?

    Posted 24 Sep 2008 at 13:44
  8. Silver wrote:

    leif –> Hur skulle du klara av sprÃ¥ket?

    Posted 24 Sep 2008 at 14:15
  9. Kamrat Storkäft wrote:

    Leif: Först skulle du bila genom USA för att reta vänstern och nu ska du semestra i Sunnitriangeln. Frågan är självklart hur vi i vänstern ska veta att du åkt ner dit och varför vi skulle bli sura att just du åkte ned dit? Har du en egen hemsida där man får ta del av dina eskapader filmat med web-cam eller vadå?

    Posted 24 Sep 2008 at 14:26
  10. Bulten i Bo wrote:

    Men Svansbo, utfallet av den amerikanska ockupationen av Irak blev ju att den sekulära statsbildningen upphörde och man skrev in Islam i grundlagen.

    Det gillar väl inte du och Dicken, eller?

    Posted 24 Sep 2008 at 18:25
  11. lubbe ferrysson wrote:

    Men Svansbo, utfallet av den amerikanska ockupationen av Irak blev ju att den sekulära statsbildningen upphörde och man skrev in Islam i grundlagen.
    Det gillar väl inte du och Dicken, eller?

    Äntligen, nu har jag svar varför Riksjägar’n föredrog Saddams styre framför svensk demokrati på 70-talet. Sverige hade ju statskyrkan:
    Det sammanlagda intrycket är alltså, för att göra en absolut rättvis jämförelse, att förhållandena på Abu Ghraib var bättre än de är på svenska fängelser. Ändå är det Irak som i världen framstår som en av de värsta fängelseregimerna som finns och Sverige som framstår som det humanaste fångvårdslandet i världen. Detta är fullkomligt absurt.

    Posted 24 Sep 2008 at 21:39
  12. Bulten i Bo wrote:

    Ja, det var på den tiden då Irak var USA:s och övriga västvärldens bundsförvant! Strax innan Rumsfeldt åkte dit och skade tass, faktiskt!

    Huruvida man kopplade fångarna i koppel som hundar redan då på Abu Graib, det vet jag dock inte!

    Posted 24 Sep 2008 at 22:01
  13. Zeus wrote:

    sidekick

    jag lovar att flytta till irak och ta värvning (anställning!) hos Blackwater inc. om DU och resten av kommunisterna lovar att flytta till Nordkorea!

    Posted 25 Sep 2008 at 0:20
  14. Zeus wrote:

    Och Erik, ska det inte stÃ¥: ”tacka McCain och General Petreaus”? =) Bush ska vi dock tacka för att befrielsen ens skedde.

    Posted 25 Sep 2008 at 0:23
  15. leif wrote:

    kamrat: jag ”skulle” inte Ã¥ka bil jag ska göra det när mccain har vunnit men dit är det nÃ¥gra mÃ¥ndaer! iraq Ã¥ker jag till om nÃ¥gra Ã¥r. förrestern vadÃ¥ ”sunni trianglen” fokl i iraq delar inte upp i folk grupper längre när dom fÃ¥r demokrati. det är en dikatur grej!!!

    Posted 25 Sep 2008 at 3:30
  16. Silver wrote:

    leif –> är det därför varje amerikanskt svarsformulär innehÃ¥ller frÃ¥gan ”race”?

    Posted 25 Sep 2008 at 6:48
  17. Kamrat Storkäft wrote:

    Leif: Tvärtom, spänningar mellan etniska och religiösa grupper har blossat upp sedan invasionen. Har du inte märkt av nyhetsrapporteringen att sunni och shia inte direkt är kompisar? Samma fenomen hände efter Titos död i Jugoslavien, då den starke mannen håller konflikterna i schack och de bubblar upp till ytan när han försvinner.

    Sen svarade du inte på frågan, hur ska exempelvis jag veta om att du bilade i USA och sedan semestrade i Irak, för att sedan kunna bli upprörd?

    Posted 25 Sep 2008 at 9:10
  18. leif wrote:

    alltså du ska bara över tolka jämt. jag ska skriva om mina resor occh sen kan vänstern hitta till sidan och bli skit sura. :) en annan grej är att ställa sej och burna lite med vrål åket på ett torg eller liknande. brudarna älskar det men vänstern blir sur och pratar om växt hus effekten och kanske också allemans rätten :D

    rätten att gÃ¥ pÃ¥ dÃ¥ligt skött mark kanske vore ett bättre namn pÃ¥ socalist lagen…

    Posted 25 Sep 2008 at 9:35
  19. Kuno wrote:

    >jag ska skriva om mina resor…

    Hur många korrekturläsare behöver du?
    http://www.mediakompetens.se/675.asp

    Posted 25 Sep 2008 at 9:44
  20. Kuno wrote:

    >brudarna älskar det men vänstern blir sur och pratar om växt hus effekten

    Vilken växt? Thuja?
    Vilket/vilka hus? De runt torget?
    Om effekten? Om hur lite effekt åket har då det bara vrålar om det?

    Posted 25 Sep 2008 at 9:47
  21. Gabriel wrote:

    Erik:

    Har du några tankar på att kommentera Amerikanska kongressens krispaket på 700 miljarder dollar? Skulle vara intressant att få läsa detta ur ett libertarianskt perspektiv =)

    Denna bild kan kanske vara till hjälp? http://www.flickr.com/photos/albill/2873712416/

    Posted 25 Sep 2008 at 13:06
  22. sidekick wrote:

    Zeus, det är ni liberaler som brukar uttrycka er på detta vis. Du säger att allt är happydaisy i Irak, flytta dit. Jag säger inte att allt är happydaisy i Nordkorea. Kom igen nu flytta.

    Posted 25 Sep 2008 at 16:27
  23. Jonas N wrote:

    Sidekick

    Var någonstans hittar du en liberal som säger att allt är happydaisy i Irak?

    Det låter på dig nästan som om du grämer dig över att saker och ting går åt rätt håll i Irak. Tyvärr kan man skönja samma tendens hos många med tydlig vänsterlutning.

    Så fort det exploderade någon bomb på en marknad eller bland polisrekryter kacklades det glatt om hur dåligt USA är, och emellanåt med väldigt illa dold skadeglädje.

    Hur förklarar du att glädjen likt spilld mjölk verkar rinna ut i sanden och surna allt mer, ju mer civiliserat tillståndet det blir i Irak?

    Posted 25 Sep 2008 at 17:19
  24. Kamrat Storkäft wrote:

    Leif: Vad har du för bil som fÃ¥r brudarna plaskblöta när du burnar? Fattar faktiskt inte ditt ”vänstern blir sur när man……” har folk sagt Ã¥t dig att burnar för mycket pÃ¥ torget eller vadÃ¥?

    Posted 25 Sep 2008 at 17:21
  25. sidekick wrote:

    Jonas N: att jag skulle gräma mig för en ev positiv utveckling för ex iraks kvinnor och feministiska rörelse är något som enbart kan komma från en cynisk liberal. Dock är det ju så att det helt uppenbart har blivit sämre för kvinnor pga irakinvasionen. Så då kan ni ju stå där liberalgrabbar och hoppa jämfota över att _bara_ några hundra sprängs i år och att kvinnors livsvillkor inskränkts. Samtidigt som ni menar att det inte är bra, vill inte flytta dit just nu, så kan ni ändå inte låta bli att skryta över nått, som ni inte åstadkommit , och som ni ändå menar är bra, skifta foten lite sådär hela tiden. Men Erik säger väl vad som helst så länge han kan tjäna pengar på det. Man kan inte tro på ett ord som ni skriver.

    Posted 25 Sep 2008 at 18:46
  26. PG Dahl wrote:

    Ja, vad har du för bil Leif? Själv protesterar jag mot klimatalarmismen genom att köra en SUV V8. Den gör varken från eller till för min hustrus kärlek.

    Posted 25 Sep 2008 at 19:00
  27. Kuno wrote:

    >Tyvärr kan man skönja samma tendens hos många med tydlig vänsterlutning.

    Det är i ditt huvud som detta utspelar sig, inte någon annanstans.

    Posted 25 Sep 2008 at 19:28
  28. Kuno wrote:

    >Själv protesterar jag mot klimatalarmismen genom att köra en SUV V8.

    Fåfänga är det och inte en protest.

    Posted 25 Sep 2008 at 19:34
  29. Kuno wrote:

    >Vad har du för bil som får brudarna plaskblöta när du burnar?

    Moskvitch

    Posted 25 Sep 2008 at 20:49
  30. lubbe ferrysson wrote:

    dr. Bult:Ja, det var då Irak var USA och västvärldens bundsförvant…….

    Ledarna i väst blev så imponerade av Guillous pekoral och glömde att karl redan då var en mytoman med hög spritkonsumtion:
    Det skulle förvåna oss om utvecklingen inte går så att Irak före år 2000 har börjat passera europeiska länder i levnadsstandard.

    dr. Bult: ….huruvida man kopplade fångar i koppel…..

    Helt rätt doktor, fångvård under Saddam var den mest humana i hela världen så det behövdes inga koppel. Det har vi Riksjägarns ord på:
    Ändå är det Irak som i världen framstår som en av de värsta fängelseregimerna som finns och Sverige som framstår som det humanaste fångvårdslandet i världen. Detta är fullkomligt absurt.

    Posted 25 Sep 2008 at 20:53
  31. leif wrote:

    grabbar hört talas om toyota mr2 roadster

    nej ingen suv. dom är inte snygga men ska erkänna att man nog skulle känna sej säker om det blev en krock :D det är inte jag som bouncar liksom. och i usa är dom populära helt klart.

    kamrat det har faktiskt hänt en gång att jag blev tillsagd! det var faktiskt en brud som ville jag skulle burna lite och hon var redan i bilen. en gubbe kom faktiskt helt seriöst och pratade om växthus effekten! jag sa att han tror på en bluff och han bara skakade på huvet. stackars vänster man :D

    Posted 26 Sep 2008 at 4:15
  32. Kuno wrote:

    >Toyota mr2 roadster

    Ett fordon för barberare.

    Posted 26 Sep 2008 at 12:39
  33. PG Dahl wrote:

    Underbar bil du har. leif. Är det inte så att den har permanent 4-hjulsdrift och en kortslagig V-6 med dubbla överliggande kamaxlar. Dessutom en EBK för ultraacceleration.

    Posted 26 Sep 2008 at 18:06
  34. Kuno wrote:

    >Underbar bil du har. leif.

    Drömmer PG Dahl om att bli barberare?

    Posted 26 Sep 2008 at 20:36
  35. PG Dahl wrote:

    Nej Kuno. Frisörer kör Ford Ka och Opel Tigra. Plats för en ”partner” i bÃ¥da.

    Posted 26 Sep 2008 at 21:12
  36. Jonny wrote:

    Skulle aldrig falla mig in att skaffa en bil som inte platsar i 200-klubben och är japansk. leifs Toyota är japansk och har bara 138 hästar. Lite åt frisörägarhållet.

    Posted 26 Sep 2008 at 21:22
  37. Roberth Ström wrote:

    mr2 är en skittrött trist mittmotorbil. Den enda versionen som var kul var den förra med turbo som knappt finns i Sverige.

    Posted 29 Sep 2008 at 11:28