Michael Winiarski fortsätter sin rapportering från Gaza. Idag tar han och DN upp anklagelserna mot Israel om användandet av vit fosfor.
Han intervjuar en palestinier som berättar att hon blivit bränd av vit fosfor, samt en läkare som också vittnar om vit fosfor. Han intervjuar bybor som menar att Israel anfallit trots att några Hamasmän inte fanns i byn. Han låter läkarna framföra anklagelser mot Israel om massakrer m m.
Ingen israelisk talesperson tillåts kommentera, förutom användandet av vit fosfor där ingen kommentar kan lämnas, eftersom en utredning pågår.
Winiarski skriver om anklagelser från Röda korset men skriver inget om att Röda korset inte funnit några bevis för att Israel använt vit fosfor på ett olagligt sätt.
DN hänvisar till anklagelser från Human Rights Watch. Deras artikel har fått hård kritik från NGO monitor:
NGO Monitor’s analysis of ”Rain of Fire” highlights: 1) reliance on unverifiable and highly questionable evidence; 2) political and ideological biases of the authors, which would explain manipulation of the evidence; and 3) dubious interpretations of international law. These continue a well-established pattern of false claims and a biased agenda in HRW publications regarding Israel.
Gaza är en militärdiktatur. Om läkaren för en utländsk tidning uttalade sig om något som avvek från Hamas’ linje skulle han troligtvis bli skjuten. Läkare är för övrigt själv att anse som myndighetspersoner. Så en ärlig journalist som ville ha seriös bevakning skulle ta hans vittnesmål med en nypa salt.
Det kanske är att svära i kyrkan, men även offret kan faktiskt tala osanning. Även här gäller att Gaza är en militärdiktatur. Därför bör man vara försiktig med att ta allt som sägs offentligt på Gazaremsan som ett vittnesmål.
Representanter för en religiös terroristorganisation kan faktiskt tänka sig att ljuga. De bryr sig inte om ärlighet eller något annat som vi i väst håller högt. De vinner mycket på att Israel utmålas som en skurkstat världen över.
Hamas är mycket skickliga på medial krigföring. Michael Winiarski tar ingen hänsyn till detta. Det måste man som läsare och demokrativän ta hänsyn till.
Frågan om det begåtts krigsbrott är viktig, men granskningen av detta måste ske på ett seriöst sätt. Och den måste innefatta även de som driver konflikten – krigs- och terrorivrarna i Hamas.
Inget nytt framkommer i Winiarskis artikel som kan anses vara hårda fakta kring vit fosfor i Israel. Det enda nya DN presenterar är ”vittnesmål” från personer som måste föra fram Hamas åsikter. Ändå lanseras det som ett faktum att Israel använt vit fosfor på ett otillbörligt sätt.
Tyvärr får denna artikel ses som en i mängden bland tendensiösa Winiarski-artiklar från Gaza.
Comments 33
Jag tycker att du ska ägna dig åt det som du uppenbarligen är bäst på. Spela fela och folkmusik. Politik är inte riktigt dig grej..Du diskuterar saker som du inte vet något om, man skäms för att vara folkpartist.
Posted 15 Apr 2009 at 17:55 ¶Håller helt med Erik Svansbo. Läkare på gazaremsan är att anse som myndighetspersoner. Som jag ser det är de legitima mål i kriget mot terrorismen.
Posted 15 Apr 2009 at 18:09 ¶Visst .
Posted 15 Apr 2009 at 18:22 ¶Dn ljuger och är osakliga.
Vi fosfor har inte använts på ett sätt som påverkar civilbefolkningen i Gaza.
Faktum är att Gaza inte påverkats överhuvudtaget av striderna.
Micke: Jag påstår inte att DN ljuger. Men de fokuserar ensidigt och använder opålitliga källor.
Posted 15 Apr 2009 at 18:41 ¶Det är oklart hur vit fosfor har använts i Gaza.
Gaza har påverkats av striderna, i vilken utsträckning är dock också oklart.
Det är besvärande för DN att de är så fullständigt okritiska och rent ut sagt naiva. Det är så uppenbar propaganda att journalisterna och deras redaktör måste rodna.
Posted 15 Apr 2009 at 18:44 ¶Gällande Mickes kommentar ”Faktum är att Gaza inte påverkats överhuvudtaget av striderna”; eftersom du pratar om faktum så innebär detta att du har själv varit där under eller efter kriget och sett att Gaza inte blivit påverkat! Stämmer detta? Om inte så bör du ifortsättningen hålla dig till sådant som du VET är FAKTUM!
Och till Kjel H.: vilken vettig människa skulle anse att läkare är myndighetspersoner, är du helt från vettet! När ett krig pågår då arbetar lärae med att rädda liv. Dessutom så fanns det en norsk läkare där och om man följer ditt argument, ja då är han också en myndighetsperson och det hade varit helt legitimt att skjuta ihjäl honom, eller hur? Fast han är ju norsk och norrmän är ju inget att ha eller hur?!
Posted 15 Apr 2009 at 18:49 ¶Erik Svansbo: du vet inte vad du pratar om! Israel har ju erkännt att de använde vit fosfor så vilka bevis är du ute efter. Dessutom, hur kan man tycka att det är ok att använda ett vapen så länge det är lagligt! Är det fel på dig människa? Det är människor vi pratar om här! Men jag antar att palestinierna inte är värda ett smack i dina ögon!!!
Gällande Mickes kommentar “Faktum är att Gaza inte påverkats överhuvudtaget av striderna”; eftersom du pratar om faktum så innebär detta att du har själv varit där under eller efter kriget och sett att Gaza inte blivit påverkat!
Nej det innebär att den här bliggens innehavcare samt dess militäre expert Br och hans bisitt
Posted 15 Apr 2009 at 19:10 ¶Har Micken skaffat sig jordfelsbrytare mot blixtarna inne i sitt huvud?
/BR
Posted 15 Apr 2009 at 19:18 ¶Det är ingen nämnvärd skillnad läkarna som tjänstgör på gazaremsan och tredje rikets läkare. Tänk på att även Mengele var läkare
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=11255
Posted 15 Apr 2009 at 19:20 ¶Hoppla…Då provar vi en gång till…
Gällande Mickes kommentar “Faktum är att Gaza inte påverkats överhuvudtaget av striderna”; eftersom du pratar om faktum så innebär detta att du har själv varit där under eller efter kriget och sett att Gaza inte blivit påverkat!
Nej det innebär att jag lyssnat på kommentarer från blogginnehavaren ,bloggens militäre expert Br samt ett fleratal (minst 15 olika)av dennes militärpoltiskt sakunnniga bisittare från lägenheter runt om i Sverige som redan i januari garanterade att alla påståenden om att vit fosfor på något sätt drabbat civila var propagandalögner.
Sanningen är enlig vår militärstrategiska expert Br att dom skador vi ser nu (och då) som kan tolkas som skador orsakade av fosfor har åstadkommits genom att Hamas hällt kokande vatten på civila och den sanningen rönte inga ifrågasättanden såvitt jag minns.
Tycker inte du också att det verkar rimligt?
Skitkonstigt om du inte gör det.
Posted 15 Apr 2009 at 19:21 ¶Har Micken skaffat sig jordfelsbrytare mot blixtarna inne i sitt huvud
Åh den militärstragiska experten.
Hörrdu dom ifrågasätter sanningen.
Kan du förklara att käringen DN´s intervju ljuger?
Posted 15 Apr 2009 at 19:23 ¶Anna: Jag tycker jag vet en del om det jag skriver om, påpeka gärna om du ser några fel i mina resonemang.
Nagham: Det stämmer att Israel erkänt att man använt vit fosfor, det som inte är klarlagt är om det har använts på ett lagligt eller olagligt sätt.
Palestinierna är värda precis lika mycket som israeler för mig.
Posted 15 Apr 2009 at 19:45 ¶Visst kan det vara sant att Offer hittar på, det har Svansbo helt rätt i. Frågan är ju dock varför Israel (de MISSTÄNKTA förbrytarna) i fallet skulle vara mer trovärdiga. Att låta deras undersökning vara SANNINGEN skulle ju vara som att låta en misstänkt brottsling bestämma om han är skyldig eller inte. Förstår du problemet, Svansbo ?
Jag har också lite svårt för herr Svansbos åsikt att ALLA Palestinier ALLTID ljuger och att Israel ALDRIG har gjort något illa emot dem. Är inte det en lite väl enkel bild av verkligheten ?
Jag håller med om att det finns en fara med en allt för stark polarisering, men herr Svansbo måste ju själv inse att hans ensidiga ställningstagande FÖR Israel I ALLA LÄGEN är lika problematiskt som när Winiarski okritiskt redovisar palestinska källor.
Posted 15 Apr 2009 at 19:49 ¶Den berömde krigskorrespondanten Philip Knightley har skrivit en bok som heter ”Krigets första offer är sanningen” som äger sin fulla tillämpning på de norska Maoist-läkarna Gilbert och Fosse som, enligt egna uttalanden, såg sin insats som propagandister i Gaza som viktigare än sjukvård.
Detsamma kanske gäller de palestinska läkare som intervjuats och som tidigare avkrävts trohetsed mot Hamas för att få arbeta.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7612043.stm
Rökgranater består av små bitar av filt som impregnerats med WP. De exploderar på över 100 m höjd och ger upphov till en rökvägg som effektivt förhindrar observationer av trupp i rörelse.
WP:n har brunnit ut på mindre än 15 min. och uppgifter från Gaza om brännskador som inträffat upptill 12 dygn efter avfyrningen är falska.
Visst kan WP någon gång ge upphov till brännskador på oskyddad hud men att WP dödat en familj är helt orimligt.
ICRC har inte funnit belägg att IDF använt rökgranater på ett otillåtet sätt.
Hade IDF velat terrorisera civilbefolkningen hade man givetvis använt sig av riktad automateld, granatkastare och direktbeskjutning med artilleri, inte rökgranater.
Uppgifter om att en familj utraderats av rökgranater ter sig löjeväckande falska.
Å andra sidan räcker det med enda oskyldigt offer som bevisning för att Hamas är en terrororganisation som hänsynslöst strider från civila omgivningar.
Posted 15 Apr 2009 at 20:19 ¶Att IDF under de omständigheterna lyckats med bedriften att hålla nere proportionen oskyldiga döda till 25-35 % är en krigsetisk bedrift.
Då finns det ändå inga tillförlitliga skattningar av hur många oskyldiga som dog av eld från de odisciplinerade tonåringar som Hamas satte vapen i händerna på.
1/3 av det välutbildade IDF´s KIA´s kom från FF.
Man kan nog gissa att Hamas` tonåringar med AK-47:or kan ha dödat ett antal av sina egna civila också.
Ett mindre antal kritiker av Israel och IDF är antisemiter. De flesta är dock okunniga och hycklare.
/BR
Kan du inte berätta för dom om hur Hamas häller kokande vatten på civila för att det ska se ut som skador av vit fosfor som du berättade om för oss andra i januari?
Posted 15 Apr 2009 at 20:48 ¶Det skulle inte alls förvåna mig om Hamas skapade martyrer genom kokande vatten på samma sätt som man använde levande sköldar i Gaza. Tyvärr har jag inga belägg för det men givet myterna om WP, är det inte alls uteslutet.
Posted 15 Apr 2009 at 21:02 ¶/BR
Martin: Anledningen att Israel är mer trovärdiga är att Israel är en demokrati med demokratiska institutioner. De måste stå till ansvar för sina rapporter och de står under granskning från fri press.
Det betyder inte att allt som Israel säger är sanningen, men att det är mer trovärdigt än uppgifter från en terrororganisation som Hamas.
Jag tror absolut inte att alla palestinier ljuger. Det som jag tycker är viktigt är att beakta att de bor i ett område som är styrt av religiösa terrorister och att om de avviker från Hamas’ åsikt går det rimligtvis illa för dem.
Posted 15 Apr 2009 at 21:04 ¶M. Forsman säger>: SANNINGEN skulle ju vara som att låta en misstänkt brottsling bestämma om han är skyldig eller inte.
Inte bestämma, men till och med en brottsling har rätt att försvara sig. Det är bara i de vidrigaste diktaturer som rätten till försvar inte finns. Det säger allt om nivå på vissa debattörer. Förresten inte bara på bloggdebattörer, men också om hela rapporteringen från Gaza som det presenterades i svenska massmedia. Då hoppar jag över själva grunden till konflikten, som palestinagroupies alltid glömmer. Ett FN:s medlemsland var tvungen att försvara sig mot beskjutning från en terroristgrupp.
Posted 15 Apr 2009 at 21:04 ¶Vilket förbannat trams om att Israel skulle vara den part som skulle stå till svars för Gaza.
Posted 15 Apr 2009 at 21:18 ¶Det är terroristerna i Hamas/PIJ som bedrivit raketterrorism under flera år mot Sderot och som helt hänsynslöst offrar oskyldiga som kanonmat för att uppnå propagandasegrar som skall ställas till svars.
Förslagsvis genom ett antal välriktade Hellfires mot ledarskapet i Gaza och en eller annan olyckshändelse i Damaskus.
/BR
Kan vara så att FNL-ränderna inte gått ur på Winiarski.
Posted 15 Apr 2009 at 21:23 ¶Svansbo sade :
”Om läkaren för en utländsk tidning uttalade sig om något som avvek från Hamas’ linje skulle han troligtvis bli skjuten”
-Bara från en man som borde leva i Ankeborg kan ett så okunnigt och tramsigt uttalande komma.
Läkare och andra i Gaza kan alltså vara medlemmar i Fatah, ateister , kommunister, kristna , t o m judar .
Dessa kan jämt och ständigt ge uttryck för vad de tycker om hamas i både israelisk och arabisk media.
Vissa är anställda av FN och allsköns andra organisationer.
Där finns medicinsk personal från hela världen.
Men på något sätt har det kommit direktiv från Hamas att läkare skall hitta på en massa, -
vidare läser hamas-personal alla tidnnigar i världen för att kontrollera sin befolkning.
I militärdiktaturer så följer alltid myndighetspersoner med utländska journalister vid deras intervjuer och begränsar deras rörelsefrihet.
Detta har inte skett i Gaza.-
Att således ta reda på vad alla läkare sagt till olika journalister är nog lite svårt för hamas eller någon annan.
”Det kanske är att svära i kyrkan, men även offret kan faktiskt tala osanning” -
Detta torde vara väldigt lätt att bevisa.- Så sätt igång.
Svansbo- De enda som systematiskt producerat falska vittnen, konsekvent ljuger .
Ständigt framställer sig som offer fast de är förövare.
Har en extremt effektiv propagandamaskin som har satt i system att begå karalktärsmord på de som ifrågasätter de myter och lögner som produceras, är Israel.
Men deras lögner sväljer du med hull och hår.
Medans palestinska vittnesmål som understöds av en rad olika personer,organisationer och inte minst FYSISKA FAKTA.- Då är du ”kritisk”.
Palestinerna är en civilbefolkning, Isaels militär är just militär- där om någonstans kan lögner produceras , organiseras och spridas.
”De bryr sig inte om ärlighet eller något annat som vi i väst håller högt”
-Det var nog det fjantigaste du skrivit hitills.
Posted 15 Apr 2009 at 21:46 ¶Egentligen är kommentar överflödig.
Men bara för skojs skull , hur vet du det ?
Jag däremot kan bevisa, och många med mig , att Israel och dess advokater ständigt använder sig av lögner och vilseledande argumentation.
Den enda skillnaden med dig är att du är en synnerligen sopig advokat som snarare gör Israel en otjänst med dina patetiska förnekanden.
Hela din artikel går ut på att du inbillar dig att en och annan sionist eller prosionist ser din artikel och uppfattar
ditt , om än dumma , stöd till Israel och att du på något sätt skulle vinna på det.
För för dig är det inte viktigt att verkligen anstränga dig att bevisa dina påståenden, det viktiga för dig är att du blir hörd när du skriker ut – JAG STÖDJER ISRAEL !!!
SÅ fortsätt på din väg , jag kan bara hoppas att fler och fler av Israels advokater blir som du-Med den oundvikliga konsekvensen att föraktet mot Israel ökar.
TACK för att du i din enfald och extremism gör palestinierna en tjänst.
Tack för svaret. Jag ställer mig dock frågande till att Israel skulle vara en stat som står under granskning från fri press. Israelisk Press sägs förvisso vara fri, men det finns en hel del exempel när tidningen Haaretz tvingats censurera regeringskritiska artiklar efter påtryckningar. Vad gäller internationell Press så förvägrades ju dessa rätten att dokumentera Israels ”humanistiska” inmarsch i Gaza, och frågan är ju varför ?
IDF och den Israeliska regeringen måste ju ha insett att bristen på internationell press INNE i GAZA gav förmodade Israelkritiska presskällor och bloggare ensamrätt på information. Kanske var detta Israels plan från början ?
Genom att förvägra ”opartisk” press chansen att LIVE dokumentera resultatet av Israels fosforanvändning så kan alla rapporter om dödsoffer eller skadade som följd av detta brännmärkas som antisemitisk propaganda.
Jag säger inte att all information inifrån Gaza är sant, det vore rent idiotiskt att tro nåt sånt. Faktum är dock att det är den enda information från ÖGONVITTNEN som finns att få tag på p g a att internationell press förvägrades rätten att ta sig in i Gaza av ISRAEL. Således får man fölita sig på den informationen eller fortsätta att stoppa huvudet i sanden och hävda att Israelkritik är antisemitism och att Israel som vanligt är HELT OSKYLDIGA.
Posted 15 Apr 2009 at 22:45 ¶Jadu vart skall man börja?
Posted 15 Apr 2009 at 23:58 ¶Vi kan sluta fokusera på frågaon om hurvida den Palestinska kvinnan ljuger om vem och vad som utplånade hennes familj och orsakade hennes brännskador. Istället bör vi se till fakta: Israel är skyldiga till att hennes barn och make är döda, skadorna orsakades av något. Vad? Ja, troligen fosfor. Med tanke på att Israel är de som ”leker” Big brother och kontrollerar Gaza så borde väl dem om någon ropa högt om de fick nys om att Hamas-”terroristerna” gjorde ”fejk”-brännskador. Vad vinner dem på det om jag får fråga? Plus att det finns redan bevis på att Israel HAR använt fosfor bomber i kriget mot Libanon PLUS klusterbomber. Ja, hur vet jag det? Jag har varit i Libanon och sett skador på både människor och byggnader. Jag har pratat med folk utan att hålla en pistol mot offrens huvuden och bett att de skall ljuga. Varför skall deras tårar och bekännelser vara LÖGNER?? När alla tror blint på att Abbas hammas Abou Al Hjib (namnet är påhittat) är en terrorist för att han blaha blaha. Israel skyddas av väst och Amerikas lilla hjärtebarn har hamnat i trubbel men är det inte bra att vi har tryckfrihet i sverige? Tack DN för att de som nästan enda svenska tidning gillar sanningen!
Nagham. Signaturerna Micke och Kjell H är ironiska..
Posted 16 Apr 2009 at 0:36 ¶Eller förresten. Oklart om signaturen Kjell H är galen eller ironisk.
Posted 16 Apr 2009 at 0:41 ¶Kjell H. är nog bara en sån där hamasmänniska/vänsterextremist/antisemit/arabälskare/kulturrelativist som agerar provokatör för att smutsa ner de sionistiska stackarnas goda namn.
Posted 16 Apr 2009 at 1:21 ¶Det är lugnt Kjell H – De riktiga sionsterna/plasttsionisterna på denna blogg gör ett minst lika bra jobb som du.
Staten Israel har verkligen gått ner sig i skiten.-
Detta och dessa är de enda som försvarar sionismens förintelse av palestinier – livetsordare, postnazistiska slaggprodukter etc.
Jag hoppas innerligt att en dag så består sionismens fascister och dess försvarare uteslutande av människor av er sort och er intelligens.
Tack för att ni ”försvarar” Israel.
Signaturerna Micke och Kjell H är ironiska..
Nej jag är inte ironoisk.
Militärastrategismannen Br har berättat för den här bloggens läsare i janauri att det som ser ut som skador av fosfor hos civila är skador orsakade genom att hamas hällt kokande vatten på civila för sedan kunna hävda att sjkadorna är orsakade av fosfor.
Jag vill gärna att han berättar om detta så att vi får slut på spekulationerna och lögnerna om att israels massiva användande av vit fosfor för att skydda sina soldater inneburit att civila drabbats som den oberonde liberala tidningen Dagens nyheter påstår.
Jag vill helt enkelt se ett slut på ljugandet.
Förstår du Sven?
Posted 16 Apr 2009 at 8:49 ¶Inlägg #14, 16
/BR
Posted 16 Apr 2009 at 9:37 ¶För att återgå till DN och Winiarskis rapportering: hur mycket har de berättat om de ca 180 raketerna/granaterna som avlossats mot civila i Israel efter ”stilleståndet” ? Om de minst 70 ton vapen/sprängämnen som Israel känner tilll att de importerats av Hamas sedan samma ”stillestånd”?
Har de rapporterat om den arabiska båten med ett antal hundra kilo sprängämnen som Israel sprängde utanför Gaza?
Har DN rapporterat om alla stenkastande araber under Pesach http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/130869 ? Om hur ett stort vapenlaboratorium har hittats i en moské nära Kalkiliya? http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/130869
I stället koncentrerar de sig alltså på historier av vad enskilda människor upplevt i ett krig för några månader sedan! Varför? Gissa.
Posted 16 Apr 2009 at 17:35 ¶Ja det är ju förjävligt att dom skriver om människor och att du är tvungen att ta ställning till det.
Har dom eller har dom inte skrivit om något överhuvudtaget av det du länkar till?
Posted 16 Apr 2009 at 17:53 ¶Alltid bra att skriva om människor som komplement till att man ger den stora bilden. De kan välja ut ett par av de hundratusentals barn i södra Israel som levt hela sitt liv högst 15 sekunder från ett skyddsrum, som aldrig kan ha hög musik i närheten av risk att inte höra sirenerna. Fråga en psykolog hur många som är förstörda för livet av detta.
Jag har inte sett att de skrivit något om vad jag nämner, men jag läser inte allting.
Posted 16 Apr 2009 at 18:02 ¶Råttjägarn: Du verkar ha uppfattningen att Hamas är demokratiska. Jag vet inte vad du stödjer den uppfattningen på. Själva är Hamas ganska tydliga på att de vill upprätta ett gudsrike, och att de själva är guds uttolkare.
De har gjort processen kort med åsiktsmotståndare, vilket bland annat Amnesty vittnat om. Det fins ingen åsiktsfrihet i Gaza. Se t ex BRs länk ovan. Om du motsäger mig, gräv gärna fram egna källor.
Jag anser att det är naivt att påstå att Hamas skulle tala sanning. De är inte en seriös organisation – de respekterar inte mänskliga rättigheter.
Martin Forsman: Israel är en demokrati med pressfrihet, se bland annat Freedom House.
Vilka fall är det du tänker på gällande Haaretz?
Jag håller med dig om att det var en brist att internationella journalister inte släpptes in i Gaza, men jag förstår beslutet.
Jag har svårt att se att journalister skulle kunna tillåtas traska in i skottlinjen – det skulle omöjliggöra Israels militära aktion (som jag anser är legitim).
Jag påstår inte att Israel är oskyldiga. Jag tycker de ska granskas hårt. Jag tycker också att palestiniska vittnesmål är viktiga – men jag tycker de ska återges under de premisser som gäller.
Jag som läsare har ingen möjlighet att bedöma en civil palestiniers vittnesmål. De kan mycket väl ha sympatier med Hamas eller stå under Hamas’ kontroll.
Jag tycker definitivt deras vittnesmål ändå ska höras men jag tycker deras situation ska skildras på ett seriöst sätt.
Johanna: Som jag skrev ovan – det är inte alls orimligt att civila palestinier har sympatier med Hamas och tolkar deras erfarenheter utifrån det. Det är heller inte orimligt att anta att de står under Hamas’ kontroll.
Om en journalist vill skildra mellanöstern seriöst bör han ta med de förutsättningarna.
Posted 16 Apr 2009 at 20:46 ¶Läs Amnestys rapport. Dessutom har du glömt, varför bor palestinierna i GAza? de är inte därifrån. De är ditvingade i flyktingläger och Israel vägrar dem rätten att återvända. Läs på lite historia.
Posted 02 Jul 2009 at 10:24 ¶Post a Comment