Expressen blind för antisemitismen

Via Fredrik Segerfeldt fick jag igår se att Expressens ledarsida går ut och dementerar påståendena om antisemitism i Sverige som framfördes i Jerusalem Post:

Så ligger det något i dessa anklagelser? Nej, dessbättre inte. Visst finns det antisemitism i vårt samhälle och det problemet ska inte förminskas. Det är vidrigt att judiska symboler angrips så fort det hettar till i den israelisk-palestinska konflikten.

Men den sortens anti-judiska utbrott är föga representativa för den svenska debatten, utan speglar snarare extrema uppfattningar i marginalen av samhället och hos delar av den muslimska minoriteten. …]

Så hur kan bilden se så annorlunda ut från israelisk horisont? Jag tror att ett skäl är att israeliska medier närmast dammsuger Europa på antisemitiska och antiisraeliska nyheter. […]

Ett annat skäl är förstås att Sverigekritikerna använder en mycket bredare definition av begreppet antisemitism. Logiken lyder ungefär: hård kritik mot Israel är orättvis och måste därför ha sin grund i fientlighet mot israeler och judar i allmänhet.

Personligen har jag svårt för den sortens urvattning av antisemitismbegreppet. Självfallet finns det kontaktytor mellan Israelkritiken och antisemitismen, men man bör vara försiktig med att devalvera allvaret i den senare.

Anna Dahlberg utgår från en mycket snäv definition av antisemitism, den som man kan beteckna som öppet judehat eller klassisk antisemitism. Om detta är antisemitism så håller jag med Dahlberg om att den inte är så vanlig. Men definitivt på frammarsch.

Men jag tycker det är konstruktivt att se antisemitism som en glidande skala. Det finns den skarpa gräns som går vid skinnhuvuden som heilar. Alla tar avstånd. Men någon stans går antisemitismen över i något som är rumsrent och tolererat.

Då går antisemitismen över i vänsterns besinningslösa svartmålning och hat mot Israel. Steget är inte alls långt, som helgens ”Stoppa matchen”-demonstration visade.

Ledarskribenterna delar vänsterns relativistiska världssyn. Kanske är det därför man rentvår det svenska samhället från antisemitism – de är en del av det starkt Israelkritiska etablissemanget. Det blir tufft att se bjälken i sitt eget öga.

Det som händer är att de svenska samhället förskjuts på den glidande skalan mellan israelkritik och klassisk antisemitism. Demoniseringen av Israel i svenska nyhetsmedier bildar grogrund för vänsterns hat. Det i sin tur öppnar dörren för muslimskt judehat.

Denna form av antisemitism är i princip rumsren idag, vilket helgens demonstration visade. Inga svenska nyhetsjournalister rapporterade om Hamasflaggor i ”Stoppa matchen”-demonstrationen. Inga svenska nyhetsjournalister rapporterade om de antisemitiska hatverser som skanderades på Malmös gator.

Expressens ledarsida är närmast skoningslös mot Israel, och samtidigt tolerant mot Hamas. Denna hållning finns också på skalan som går från legitim Israelkritik till antisemitism, helt klart rumsren men samtidigt problematisk.

Vänstern och medieetablissemanget tolererar idag muslimsk antisemitism. Detta leder såklart till att antisemitismen blir mer och mer rumsren. Så rumsren att inte Expressens ledarsida ser den – kanske inte så konstigt när man själv närmar sig vänsterns demonisering i sin mycket skarpa Israelkritik.

Anna Dahlberg och Expressen visar en stor historielöshet när man tanklöst viftar bort kritiken mot Sverige. Antisemitismen måste sättas i ett sammanhang, och gör man det så ser man starka skäl till att oroa sig.

Comments 13

  1. Lars Larsson wrote:

    Enligt Wiesenthalcentret så är ju Malmöpolisen en ”apartheidpolis” vars agerande syftar till att stigmatisera dom israeliska tennispelarna och därigenom Israel genom överdriven säkerhet. Polisens agerande hade alltså politiska orsaker, inte omtanke om säkerheten enligt Wiesenthalcentret. Resonemanget visar ju vilka verklighetsfrämmande tokstollar som huserar i Wiesenthalcentret och tar man dom på allvar har man inte alla hästar hemma.

    Posted 12 Mar 2009 at 18:09
  2. BR wrote:

    Enligt Malmöpolisens insatsschef syftade polisens passivitet inför vänster och islamistslöddret fr.a att skydda polismän.
    En lite egendomlig målsättning för en polisstyrka inför extremistiska demonstranter kan man tycka.
    Man kan kanske modifiera Wiesentahalcentrets uttalande lite och kalla Malmöpolisen för Dhimmipolis istället.
    /BR

    Posted 12 Mar 2009 at 18:16
  3. norton uppgård wrote:

    Bra skrivet av Erik.

    Posted 12 Mar 2009 at 18:23
  4. Erik Svansbo wrote:

    Lars Larsson: Jag håller med om att Wiesenthalcentret överdrev men jag tycker det är fel att avfärda det som de sa. Som du ser i mitt blogginlägg tycker jag det ligger en hel del i vad de säger.

    norton: Tack!

    Posted 12 Mar 2009 at 18:34
  5. Bulten i Bo wrote:

    Antisemitism är ingenting annat än rasism mot judar, alltså fördomar eller nedsättande omdömen riktade mot judar i deras egenskap som judar.

    Alltså är det inga som helst problem att hålla isär detta och kritk mot enskilda stater, t.ex. staten Israel. Så länge som kritiken inte innehåller moment som implicit projicerar fördomar mot samtliga medlemmar av etniciteten/religionsutövarna juddar så är det ingenting annat än israelkritk, bra eller dålig!

    På samma sätt som det är hur enkelt som helst att hålla isär vad som är kritik av staten Iran och vad som är rasism mot iranier/perser.

    Man behöver inte skapa begrepssförvirring kring en så enkel sak!

    Posted 12 Mar 2009 at 20:30
  6. BR wrote:

    Att förneka världens judar deras rätt till nationalism i form av sionism och konkretiserad i den judiska staten Israel är antisemitiskt. Jag misstänker att Bulten i Bo inte känner sig helt obekäm i den åsikten som han delar med AFA , världens nazister och en liten, ytterst extrem, judisk sekt.
    /BR

    Posted 12 Mar 2009 at 20:55
  7. Bulten i Bo wrote:

    Det är helt fritt att diskutera och föreslå lösningar för hur en lösning av den katalanska statsbildningen ska gå till (självständig stat eller fortsatt deltagande i den spanska staten) utan att man för den delen ska påstås agera utifrån en rasistisk ”antikatalansk” agenda.

    Precis så enkelt är det!

    Posted 12 Mar 2009 at 22:06
  8. Roberth Ström wrote:

    Anna Dalhberg hahah samma sopa som MArteus på den andra blaskan hur de kunde få sina jobb är en gåta

    Posted 12 Mar 2009 at 23:25
  9. Sven S wrote:

    Vad märkligt att den katalanska statsbildningen inte har ett större fokus på din blogg bulten.

    Posted 13 Mar 2009 at 0:24
  10. Bulten i Bo wrote:

    Det finns inga större konflikter och/eller meningsskiljaktigheter i den svenska debatten om Katalonien, ”Sven”.

    Skulle det dyka upp galningar i Sverige som hävdade att 2000-års utvandrade katalaner har företräde till områdena där framför andra fast rotade och idag där boende invånare, då kanske det skulle dyka upp inlägg i frågan på min blogg.

    Posted 13 Mar 2009 at 18:35
  11. BR wrote:

    På din blogg med dess fåtaliga besökare dyker det nästan enbart upp aparta kommentarer som instämmer med dina surrealistiska poster, Bulten. Fast jag kan faktiskt uppskatta både din medvetna och omedvetna humor i dina poster.
    Men det skulle aldrig falla mig in att kommentera på vare sig din eller andra vänsterextremisters bloggar
    /BR

    Posted 13 Mar 2009 at 19:53
  12. Sven S wrote:

    Bulten,

    Så det du säger är att ditt intresse för omvärlden handlar inte om det som händer i omvärlden utan om vad männsikor i Sverige säger om vad som händer i omvärlden?

    Det låter rätt löjligt Bulten.

    Posted 13 Mar 2009 at 23:41
  13. lubbe ferrysson wrote:

    Skulle det dyka upp galningar i Sverige som hävdade att 2000-års utvandrade katalaner har företräde till områdena där framför andra fast rotade och idag där boende invånare, då kanske det skulle dyka upp inlägg i frågan på min blogg.

    Helt rätt doktor Bult. Det är omöjligt att ärva flyktingstatus och ha det som yrke, oavsett om det handlar om katalaner eller muhammedaner. Och det är bra att doktor skulle ta upp det på sin välbesökta blogg. Det är många som skulle se ljuset i tunnel.

    Posted 14 Mar 2009 at 11:38

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *