Jag är inte bitter…

Eller jo, lite grann.

Det är i alla fall bra att det blev ett tydligt valutslag. Nu får demokraterna och mr Obama visa vad de går för!

Jag säger som John McCain: Grattis mr Obama! Amerika är fantastiskt.

Comments 39

  1. Roberth Ström wrote:

    Upp till bevis klingar onekligen. Vad vet folk igentligen om Obamas politik? Allt vi matats med är Hope och change.

    Posted 05 Nov 2008 at 7:38
  2. Silver wrote:

    Å andra sidan är det kanske det folk behöver? Lite hopp i desperata tider och förändring bort från en religiös fundamentalistisk regim. Obamas segertal var grymt gripande. Det var länge sedan en så mäktig man pratade om förändring och förening. Måste också berömma McCain, som jag har stor respekt för, som var enorm i nederlaget. Hade han inte utsett en kristen taliban till vicepresidentkandidat hade han nog haft större chans. Och, visst, upp till bevis för Obama!

    Dessutom måste det kännas skönt för tomten Bush att veta att han är den mest impopuläre presidenten i historien (25% approval hörde jag på Fox igår) och starkt bidragit till att Obama blev vald. Åtta förlorade år för USA och världen. Tragiskt.

    Posted 05 Nov 2008 at 11:33
  3. JohannaV wrote:

    Har stor beundran för McCain, hade helst sett honom som president. Jag begriper inte varför han utsåg Palin som vice, det var ett stort misstag.

    Obama är snygg, talar vackert, men vad kan han leverera? Och att han är nära knuten till en rasistisk demagogpastor bekymrar mig faktiskt värre än ”den kristna talibanen” Palin.

    Posted 05 Nov 2008 at 14:09
  4. ClaesW wrote:

    ”…nära knuten till en rasistisk demagogpastor..”

    JohannaV verkar inte ha hängt med i nyhetsflödet, om man säger…

    Posted 05 Nov 2008 at 14:42
  5. Gabriel wrote:

    JohannaV:

    ”…knuten till en rasistisk demagogpastor”

    Bekymrade du dig inte över detta redan när George Bushs talibanpastor, Jerry Falwell, fortfarande var vid liv?

    Well kids, heaven can hate…!

    Posted 05 Nov 2008 at 15:11
  6. Kuno wrote:

    >Och att han är nära knuten till en rasistisk demagogpastor bekymrar mig faktiskt värre än “den kristna talibanen” Palin.

    Obama distanserade sig från demagogpastorn och McCain omfamnade den kristna talibanen Palin.
    En viss skillnad kan man tycka.

    Posted 05 Nov 2008 at 15:15
  7. JohannaV wrote:

    ”Den kristna talibanen Palin” har mig veterligen inte förbannat Amerika eller kommit med rasistiska kommentarer.

    Att Obama för några månader sedan distanserat sig från den man han stått nära i mer än 20 år kallar jag snarare för en omvändelse under galgen än ett ärligt avståndstagande.

    Fast Claes W är det ju lönlöst att debattera med, jag vet, jag vet…

    Posted 05 Nov 2008 at 15:19
  8. Kuno wrote:

    >Att Obama för några månader sedan distanserat sig från den man han stått nära i mer än 20 år kallar jag snarare för en omvändelse under galgen än ett ärligt avståndstagande.

    Det är dock en omvändelse till skillnad från ett omfamnande, Vad sitter du på för information (mer än det presenterat) som visar på att avståndstagandet är oärligt? Jag antar att vi kan konstatera att McCains omfamnande av Palin är ärligt, eller är han också oärlig i sitt omfamnande?

    Posted 05 Nov 2008 at 15:29
  9. Rickard wrote:

    I dessa tider när det blivit inne att klanka ned på President Bush: en fin artikel i International Herald Tribune:

    What I will miss most about President Bush:

    http://www.iht.com/bin/printfriendly.php?id=17513407

    Posted 05 Nov 2008 at 16:54
  10. A-K Roth wrote:

    Dumheter och hysteriskt att kalla Palin ”kristen taliban”! Jag är ingen Palin-fan men inte heller en som är så hysteriskt rädd för vad man tror hon kunde ha tänkt införa om valet gått till McCain. Palin-bashing har gått ”over and beyond”. De som kallar henne ”kristen taliban” har alltså tänkt sig att hon skulle stena sin gravida tonårsdotter till döds på en football field eller införa andra grymma offentliga straff. Get a grip, y’all! Jag tror inte att team McCain/Palin skulle glömma att det finns separation stat vs kyrka i USA ; men tom en VP har rätt till sin tro. Under alla år har evengeliska kristna som Billy Graham sprungit in och ut i Vita Huset för bönestunder med allsköns presidenter, Carter och andra och – so what? Dumheter att hoppa på just Palin.

    En undran: De som kallar Palin ”kristen taliban”, hade de kunnat smälta Joe Lieberman som VP, en som håller sabbaten och äter koscher och på sitt vis är religiös? Drevet hade nog gått då också och med en extra twist om jag känner svenska dumjournalister rätt.

    Obamas tal var fint. McCains var fint. Nu återstår att se hur det går med alla kriser och utmaningar Obama ställs inför. Jag litar på vi aldrig ser hatarna Reverend Joshua Wright eller Louis Farrakhan på bönestunder i Vita Huset! Däremot hoppas jag Obamas småflickor snart får det pappa lovat om han vann: en hundvalp. Det vore nånting för Vita Husets äkta mattor det. :)
    Skulle tro att många nu tävlar om att få ge dem denna valp.

    Posted 05 Nov 2008 at 18:02
  11. Olof wrote:

    USA´s geopolitiska intresen och landets inrikespolitiska problem förändras inte med ett val av en ny president.
    USA kommer att fortsätta behandla Iran som ett globalt hot genom landets stöd för terrorism och dess kärnvapenambitioner , Chavez´ Venezuela kommer att fortsätta ses som en potentiell ”safe haven” för islamistisk terrorism, Hamas kommer att fortsätta betraktas som en antidemokratisk organisation som önskar den judiska statens Israel förintande.
    Obama kommer att agera helt utifrån edtablerade amerikanska strategiska intressen innebärande en fortsättning av det redan inledda amerikanska militära återtåget från Iran, amerikansk ökad uppladdning i Afghanistan och fortsatt strategisk intressepolitik ihop med Israel. Be so sure!

    Posted 05 Nov 2008 at 18:41
  12. Silver wrote:

    Olof –> Du verkar glömma att USA har ett budgetunderskott på 900 000 000 000 dollar och en recession på hemmaplan. Det finns inte så mycket utrymme för ”business as usual” och att fortsätta slösa bort pengar på krig. Jag antar att du har rätt i hur man kommer att betrakta de ”fiender” du nämner, men jag tror inte att att pengarna kommer att finnas till för att agera som tidigare. Dessutom har han gått till val på ekonomin och inte ”kriget mot terrorn”.

    Posted 05 Nov 2008 at 18:50
  13. Olof wrote:

    Silver!
    Obama kommer att motverka recessionen i USA genom att låta öka produktionen inom den amerikanska försvarsindustrin för att försvara hans löfte om en ökad amerikansk krigsinsats i Afghanistan. Det kommer att sätta fart på hjulen i USA´s produktionsapparat, öka efterfrågan på arbetskraft och ge underleverantörer till krigsindustrin fler arbetstillfällen.

    Posted 05 Nov 2008 at 19:03
  14. Silver wrote:

    Olof –> tror inte på det. Snarare kommer han att använda sig av trupperna från Irak i Afghanistan. Tvivlar på att det finns ekonomiskt utrymme till ”beredskapsjobb” i den amerikanska försvarsindustrin, den delen av budgeten är redan väldigt stor. Kan snarare tänka mig beredskapsjobb inom infrastrukturen. Underhåll av vägar, broar, telekommunikation ökar också köpkraften hos befolkningen samtidigt som det bidrar till nödvändiga investeringar.

    Går man till val med ”change” som slagord och har en önskan om att bli återvald om fyra år, gäller det nog att leverera. Framför allt på hemmaplan. Eftersom människors förhoppningar är så enorma, kommer Obama att granskas och dömas hårdare än tomten Bush.

    A-K –> Den kristna fundamentalistiska högern i USA har en förmåga att blanda religion och politik som t ex Lieberman inte visat på. Angående Palins religiösa fundamentalism finns intressanta citat att läsa på http://kulturrevolution.wordpress.com/2008/09/03/sarah-palins-religiosa-overtygelse-granskas/. Riktigt läskig läsning för oss som tror på ett sekulariserat samhälle.

    Posted 05 Nov 2008 at 19:45
  15. lubbe ferrysson wrote:

    Jag avstod från att kommentera valkampanj i USA. Jag tycker att amerikaner själva vet bäst vem som är lämpligast för dem. Det är viktigt att USA förblir starkt. Utan starkt USA skulle västerländsk demokrati knappast överleva. Inte minst Europa behöver idag USA på samma sätt som under 2:a världskriget eller i kampen mot bolsjevismen. Nu gäller det kampen mot islamismen och mot dhimmifieringen av Europa. Fast jag tror att USA också behöver Europa. Det bör vi inte glömma.
    Idag jublar vänstermaffia att Obama blir president. Men när de upptäcker att han inte tänker införa Sharia eller socialism, att han ska bekämpa islamiska terrorister och fortsätta stödet till Mellanösterns enda demokrati, börjar sången om Stora Satan igen. Frågan är bara hur länge det dröjer.

    Posted 05 Nov 2008 at 21:07
  16. A-K Roth wrote:

    Silver: Jag gillar inte att blanda religion med politik, gillar inte våldsam fundamentalism. Men – ”kristen taliban”? Skräckvälde som under talibanerna är det knappast tal om för stordelen av amerikanska kristna fundamentalister eller som de också kallas, ”evangelical Christians”. För övrigt blandar praktiskt taget ALLA amerikanska politiker religion med politik. Finns av någon anledning, få politiker som inte kommer med ”God Bless America” i alla sammanhang. Det hör liksom till. Man blir van, utom när det kommer till hat-retorik. Palin har rätt till sin tro. Hon svarade på direkta frågor om sin religion. Men jag var inte rädd för att det skulle köras ner i halsen på mig. Jag såg mycket av drevet mot Palin som ”over the top”. Hon klandrades för mycket en man inte skulle klandras för. Andra ser det annorlunda.

    Posted 05 Nov 2008 at 21:18
  17. Olof wrote:

    Obama börjar bra.
    Det verkar som om ledamoten i Representanthuset Rahm Emanuel tillfrågats om att bli utsedd till den mäktiga posten som stabschef i Vita huset.
    Emanuel är hebreisktalande jude med familj i Israel.
    Dags att den islamistsympatiserande vänstern efter sin första glädjefnatt över Obamas seger börjar tugga fradga över USA igen?

    Posted 06 Nov 2008 at 12:02
  18. ClaesW wrote:

    Olof

    Vilken är egnetligen den islamistsympatiserande vänstern? Och är du medveten om att antisemitismen är störst till höger, tillsammans med alla andra fördomar?

    Posted 06 Nov 2008 at 12:17
  19. Iggy wrote:

    Svansbo censurerar mer än både STASI-vänstern och sverigedemokraterna. Liberalt? Näe, men komiskt och pinsamt.

    Posted 06 Nov 2008 at 13:26
  20. Hubert wrote:

    ClaesW, har du nån blog som man kan läsa? Om du inte har de så tycker jag att du skall starta en för de e grymt kul o läsa dina inlägg. Särskilt så gillar jag dina otroliga generaliseringar samt dina många återkommande motsägelser.

    Keep on trucking, vi syns på barrikaderna när vi protesterar mot högertrafiken som dem onskefulla borgardemonerna har påtvingat oss för att försvaga våran vänstra hjärnhalvas moståndskraft.

    Posted 06 Nov 2008 at 15:40
  21. Jan E wrote:

    Ingen klok människa tror att världen blir väsentligt annorlunda med Obama vid rodret. Men en liten kursändring är gott nog; en kursändring i riktning mot bättre relationer med övriga världen och mindre stormaktsarrogans. Det ska bli spännande att se hur Obama hanterar Israel-Palestinafrågan. Min gissning är att han inte blir lika undfallande mot Israel som Bush har varit.

    Om någon är intresserad av hur den amerikanska grotthögern har reagerat på presidentvalet så kan man ta del av Atlas Shrugs, http://atlasshrugs2000.typepad.com/ Drivs av Pamela Geller, en människa fylld av lika mycket hat som den värsta islamist. Följande trivsamma omdöme om Obama levererade hon häromdagen: ”he is a committed marxist leninist who intends to impose a marxist dictatorhip upon this country, which advancig the interests of islam.
    he will attempt to either impose or import sharia, and sharia financing into this country.” Jag har medvetet återgett felstavningarna, ty de antyder att hon knattrat ner raderna snabbt, förmodligen med fradgan rinnande ur mungipan. ;-)

    Posted 06 Nov 2008 at 16:07
  22. ClaesW wrote:

    Ja du Hubert. Jag skulle vilja att du och dina likar hade en blogg. Om ni skrev i tusen år kanske någon av er skulle kunna säga någonting med substans. Fast du kanske är annorlunda, du kanske har ett exempel på någon motsägelse jag stått för?

    Nej, jag trodde inte det.

    Posted 06 Nov 2008 at 16:16
  23. Henrik wrote:

    Att utse en hebreisktalande jude till sin stabschef talar för att vänsterextremisten Jan E har fel och att Obama kommer att upprätthålla minst lika hjärtliga relationer med Israel som någonsin G W Bush.
    77% av de amerikanska judarna röstade på Obama något de knappast skulle gjort om inte Obama inofficiellt i sina kontakter med AIPAC givit underhandsbesked om fortsatt starkt amerikanskt stöd för Israel.

    Posted 06 Nov 2008 at 16:21
  24. Bobbo wrote:

    Inte konstigt att substanslöse Claes vill bli skedmatad med substans. Peka på en av hans motsägelse och få två nya motsägelser i retur. Meningsfullt att försöka diskutera med han? Nä.

    Posted 06 Nov 2008 at 17:15
  25. David wrote:

    Henrik!
    Lägg till det den utrikespolitiske höken och Israelvännen Joe Biden som VP och vi får en amerikansk administration som kommer att vara extremt Israelvänlig och som kommer att hålla världens muslimer på mattan ännu bättre än Bushregeringen.

    Posted 06 Nov 2008 at 17:53
  26. Kuno wrote:

    Varje gång Bobbo dyker (turligt nog inte ofta) så är det med samma intressanta innehåll. Nicken matchar inläggen som det så fint heter på fotbollsspråk.

    Posted 06 Nov 2008 at 18:37
  27. Sven A wrote:

    Kuno= claesw eller Kuno-hjärta-claesw

    Posted 06 Nov 2008 at 19:26
  28. Bulten i Bo wrote:

    Lubbot!

    Idag jublar vänstermaffia att Obama blir president. Men när de upptäcker att han inte tänker införa socialism Sharia…

    Kan man verkligen vara så säker på att Barack HUSSEIN Obama inte är med i samma konspiration som du påstår att Cherin Awad är med i? Dvs, att han i installationstalet kommer överaska världen med en hel hög intressanta lagförslag som han lärde sig om på en koranskola han som liten gick på en gång i tiden.

    Eller du kanske har varit inne i Obamas hjärna ockå och läst av hans tankar (eller om det nu är din ”sekulariserade muslim” till gruvarbetarkamrat som gör det, du har ju inte varit helt klar på den punkten) och försäkrat dig om att det inte är någon fara i detta fall. Berätta meri så fall, jag är idel öra!

    Posted 06 Nov 2008 at 20:10
  29. Bobbo wrote:

    Du borde nog hålla dig till fotboll och fotbollsspråk Kuno.

    Posted 06 Nov 2008 at 21:01
  30. Kuno wrote:

    >Du borde nog hålla dig till fotboll och fotbollsspråk Kuno.

    Det där var som en tåfjutt.

    Posted 06 Nov 2008 at 21:17
  31. lubbe ferrysson wrote:

    During his original 2002 campaign, Emanuel ”indicated his support of President Bush’s position on Iraq, but said he believed the president needed to better articulate his position to the American people

    Grattis (vänster)dhimmis, dags att starta kråksången om Stora Satan igen.

    ClaesW : Är du medveten om att antisemitism är störst till höger tillsammans med alla andra fördomar……

    Usch, claesw, vad ska Jan Myrdal, Per Gahrton och dr. Bult säga? Stackare kan få mindervärdeskomplex. Ser att doktor (peace and blessings of Allaah be upon him) redan har börjat att wobbla ur. Är du en riktig karl, be honom omedelbart om ursäkt.

    Nu lite allvar, de som skriver kommentarer till Svansbos blogg består inte bara av fullblodshaverister. Jag skulle vilja veta vad ni säger om Obamas val av ekonomiska rådgivare, Geithner, Summers (ha, ha, vad ska Gudrun säga) och Volcker. Någon som kan bidra med en bra beskrivning?

    Posted 06 Nov 2008 at 21:45
  32. Bulten i Bo wrote:

    Ingen utläggning om dina parapsykologiska färdigheter och metoder här heller, Lubbe! Jag är besviken på dig!

    Posted 06 Nov 2008 at 23:27
  33. Bobbo wrote:

    Ja vi talar väl ditt språk då Kuno. Har aldrig sett dig sätta en straff. Inte ens en stolpe ut. Du blir oftast fälld. Ibland får du rött kort men fattar det inte utan får skrikandes ledas av plan. Därav betvivlar jag starkt att du ens kan lära någon spela fotboll annat än på korpnivå.

    Posted 06 Nov 2008 at 23:33
  34. Kuno wrote:

    >Ja vi talar väl ditt språk då Kuno.

    Näe, det där var ditt alldeles eget innehållslösa Bobbospråk.

    >Därav betvivlar jag starkt att du ens kan lära någon spela fotboll annat än på korpnivå.

    Näe, varför skulle jag ödsla tid på en obildbar Bobbo, det har du rätt i. Ett rätt, ett ensamt litet rätt fick Bobbo i livet.

    Posted 07 Nov 2008 at 0:00
  35. Bobbo wrote:

    Näe! Du kan ju inte läsa! Inte någon (!!) kan du lära Kuno. Du ligger visst på korpnivå på många områden.

    Posted 07 Nov 2008 at 0:36
  36. Kuno wrote:

    Denna någon är ju Bobbo.

    Posted 07 Nov 2008 at 1:20
  37. Mikael wrote:

    Sverigedemokraterna är ett vänsterparti, precis som alla alla andra nazistiska partier… extremvänstern och nazister är i mångt och mycket samma sak.

    Posted 07 Nov 2008 at 9:41
  38. Martin Aston wrote:

    Näe, SD är inget vänsterparti (eller också är du extremt extremhöger, välj själv), SD är ett sakkonservativt och synnerligen auktoritärt parti. Det finns en utmärkt site som heter http://www.politicalcompass.org/ som tar upp ideologiska skillnader utifrån ett höger-vänster och auktoritärt-antiauktoritärt perspektiv. Höger-vänster handlar ju om ägandet av produktionsmedlen; hur mycket ska vara privat, hur mycket gemensamt. Den auktoritära styrningen gäller dogmer och ledare. Testa gärna dina synpunkter!

    Den liberala rörelsen ligger som en korv utefter hela högeraxeln; dvs man sätter det privata ägandet framför allt. Sedan kan man vara auktoritär eller laissez-faire, det är lika gångbart idag. Extrema laissez-fairelibbar är farligt nära anarkismen, skillnaden är att grunden för anarkolibbarna är det privata ägandet.

    Hitler och Stalin var båda extremt auktoritära, skillnaden var att Stalin inte tolererade någon form av privat ägande. Hitler gillade delar av storfinansen och avskydde delar. Vissa delar av det privata ägandet skulle förstatligas, andra delar skulle vara kvar privat, och det fanns även tecken på korporativt ägande à la Mussolinins Italien. Det verkar inte ha funnit några tydliga riktlinjer för vad som skulle förstatligas (mer än judisk egendom), men företag som stöttade Hitler var självklart privata. Båda diktatorerna hamnar i topp på auktoritet, Stalin längst ut till vänster, Hitler en bit åt höger, fast inte längst inne i högra hörnet.

    SD hamnar också uppe i högra hörnet. Här hittar man också genuint konservativa moderater, Kd och C. Skillnaden mot SD ligger i synen på invandring. Där konservativa M, Kd och C är ”stolta över fosterlandet ” har SD gone over the hill, så att säga. Som alla extremhögerpartier tillämpar man den enkla tesen: är man bara etniskt lika skapar man ett starkt land.

    Så SD är definitivt inget vänsterparti! Däremot finns det likheter i extremvänstern och nazisterna med att båra är mycket auktoritära och dogmatiskt styrda.

    Posted 09 Nov 2008 at 11:05
  39. Martin Aston wrote:

    Ja, du, Erik – håller med dig – det blir spännande att se vad demokraterna hittar på!

    Får jag gissa?
    1) En förändring av Kyotoprotokollet. Utsläppen ska minska till 1990års nivåer år 2020. Både ett bakslag och en framgång för miljörörelsen.
    2) Ändrad skattelagstiftning. Obama var med att driva genom lånegarantier för de som inte var tillräckligt kreditvärdiga. Problemet kom med möjligheten att sälja dessa krediter vidare samt att den lägre medelklassen i USA fick en urholkad ekonomi, till delar beroende på skattelagstiftningen. Obama har tidigare sagt att skattesystemet ska ses över. Här finns det likheter med New Deal, alltså en kraftig satning just på medelklassen och neråt.
    3) Ändrade frihandelsregler. Obama har antytt nya förhandlingar med NAFTA och framför allt med marknaderna i Asien. Här handlar det om kombination lön och mänskliga rättigheter; t ex totalt handelsembargo mot Burma. Det handlar också om de marknader som får statlig hjälp att hålla priserna nere, typ Kina.
    4) Kriget i Irak – det blir spännande att se hur snabbt Obama drar tillbaka trupperna.
    5) Vapenlagarna. Även här finns det berättigad oro bland många i vapenlobbyn; typ att man bara ska få köpa ett vapen per månad samt att man måste ha speciell licens för att få äga kraftigare vapen än handvapen (typ kanoner och kulsprutor).

    Valet av Obama har i alla fall inneburit att medelamerikanen verkar ha en tydligare framtidstro – och det är viktigt för hela välrden!

    Posted 09 Nov 2008 at 12:13

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *