Johan Norberg är skoningslös i sin kritik av den borgerliga regeringen. Idag skriver ha på SvT Opionion om att han tror att regeringen blir en engångsföreteelse.
Jag blir så trött på den här attityden som Johan Norberg visar upp. Tyvärr ser jag det även hos briljante Johan Ingerö. Kritiken mot regeringen är stenhård, och attityden närmast hånfull. Man pratar om hur man kommer ligga på soffan 2010 eller i Norbergs fall till och med rösta på vänstern.
Jag håller helt med Johan och Johan om att regeringen retoriskt är helt ute och cyklar. Deras smörande för vänstern är pinsamt. De kunde göra mer reformer och stå för att de är borgerliga.
Men det är ett faktum att regeringen vi har är reforminriktad. Man har genomfört stora reformer och aviserat fortsättningar.
Om Johan och Johan får som de vill kommer socialdemokraterna att vinna. Då kan ni se er om i himlen efter reformer och liberaliseringar. Vad är det som är så frestande med det? Vill ni verkligen att sossarna ska komma tillbaka till makten?
Om inte tycker jag det kan vara läge att vara en smula mer konstruktiv. Jag riktar stenhård kritik mot regeringen, och driver på för liberala reformer internt i Folkpartiet. Men jag är samtidigt glasklar med att jag kommer rösta på alliansen 2010.
Om man inte vill att alliansen ska vinna tycker jag man ska presentera en annan framkomlig väg för reformer. Eller också erkänner man att man skiter i hur det går för Sverige. Men då känns det lite konstigt att man är aktiv som liberal debattör.
Comments 21
”Om Johan och Johan får som de vill kommer socialdemokraterna att vinna.”
Det borde ni ha tänkt på innan ni genomförde FRA-lagen.
Posted 09 Sep 2008 at 20:11 ¶”Men det är ett faktum att regeringen vi har är reforminriktad. Man har genomfört stora reformer och aviserat fortsattningar.”
Är inte just det problemet? En del av de där reformerna har gått och fel håll. Och ganska mycket åt fel håll dessutom.
Posted 09 Sep 2008 at 20:20 ¶Hej Erik,
Jodå, jag bryr mig väldigt mycket om hur det går för Sverige. Det är just därför jag är så himla trött på att regeringens företrädare nästan skadeglatt säger åt oss att vi ändå inte har någon annan att rösta på. Jag tänker inte acceptera att tas för given på det viset, för det skulle ge dem utrymme att bli precis hur dåliga som helst. Man måste visa att det finns en smärtgräns så att de faktiskt måste gå de liberala väljarna till mötes också.
Därmed inte sagt att jag föredrar vänsterblocket, vilket jag naturligtvis inte gör.
Vänliga hälsningar,
Posted 09 Sep 2008 at 21:07 ¶Johan
Tyvärr, grisarna och människorna har kommit ut ur huset och vi kan inte se skillnaden på dem. (FRA var nådastöten.)
Posted 09 Sep 2008 at 21:13 ¶”Men då känns det lite konstigt att man är aktiv som liberal debattör.”
inte konstigare än att tankesmedjor inte funkar som partier.
Posted 09 Sep 2008 at 22:15 ¶…och du har som de flesta borgerliga bloggare intet begripit. Det är för att regeringen står för att de ÄR borgerliga med sina hugg och slag mot de som har det sämst ställt som gör att ni månad efter månad efter månad efter månad ligger 20% (give or take a few) efter oppositionen.
Svensken gillar inte orättvisor, och en borgerlig regering är själva definitionen på orättvisa. Men det kommer du aldrig att begripa.
Posted 09 Sep 2008 at 22:30 ¶Jag sympatiserar med Norberg i hans kommentar ovan. Regeringen kommer nära att be oss ta vår röst och gå men tror att vi ingenstans kan gå. De ser knappt ens ut att vilja bli omvalda.
Dessutom har regeringen visat sig så regeringsoduglig att man i en ambition att ligga sossarna så nära som möjligt inte ens kunnat begrava FRA-lagen. Har man en gång minoritetsbordlagt ett förslag så har man faktiskt inte tillstymmelsen till demokratiskt mandat att själva driva igenom det.
Dessutom har svaret på kritiken varit att gång på gång förolämpa sina kärnväljare. De kallar oss i inte alls så förtäkta ordalag för idioter som ingenting begriper och skall sitta ner och hålla käft. Regeringen och allehanda alliansföreträdare ljuger oss därefter gång på gång rakt i ansiktet som om vi inte kunde läsa innantill i propositionen! Rikets kunnigaste i alla relevanta dicipliner har påpekat orimligheterna och avfärdats som okunniga och vänster. Höger-vänster-fråga sa Reinfeldt, när han väl kröp fram ur idet. Ja, men med honom på vänstersidan! Skall vi tåla det?
Samtidigt har vi fått insikt i hur ohederligt de behandlar sina riksdagsmän. Det är uppenbarligen också meningslöst att stödja en enkild kandidat. Väljarnas åsikter kommer inte att tillåtas bli representerade. När Alliansen tydligt säger att de föraktar borgerliga kärnväljarna och tänker bortse eller bekämpa deras idéer och grundläggande borgerliga och liberala värderingar, skall vi då rösta på dem? Det är ju fullständigt orimligt!
Posted 09 Sep 2008 at 22:50 ¶niklas svenskar älskar orättvisa. dom älskar att antroponörer inte får något för sitt hårda slit medan vanliga knegare i företagen bara håvar in pengar och ser resten ätas upp av skatt. sedan sitter du å andra och ”softar” medan dom gör allt för att du ska få en bra till varo
Posted 10 Sep 2008 at 6:16 ¶johan norberg har sagt att han vill rösta på miljö partiet. då går man för långt. dom vill ju upphöja klimat bluffen till stats religion :D
men annars håller jag med om de mesta
Posted 10 Sep 2008 at 6:18 ¶Så länge (m) har en partisekreterare som tar ord som genus i sin mun kan man inte ta det partiet på allvar. Det finns massor av andra exempel, som tillsammans ger en en så stark fel-känsla att det helt enkelt inte går att få förtroende för Alliansen. -1 röst således.
Posted 10 Sep 2008 at 9:00 ¶Alliansregeringen har hittat ut ur bunkern för att börja tala med omvärlden. Först i FRA-frågan, sedan i försvarsfrågan. Det krävdes ett krig för detta! Man missköter statens viktigaste åtaganden, själva värnet för vårt fria samhälle. Resursförstärkningen till åklagarväsendet satt väldigt långt inne och vad det senaste försvarsutspelet innebär, får vi veta i februari. Om alliansen ska få min röst, så måste de göra bättre ifrån än så här, mycket bättre!
Posted 10 Sep 2008 at 11:49 ¶Kul när kommunister kommer med sitt blarr som Niklas Eriksson
Posted 10 Sep 2008 at 13:00 ¶Om regeringen inte backar om massavlyssning av svenska folket så kommer de inte att få min röst i riksdagsvalet. Ärligt talat, varför skulle mnan bry sig om en regering som pissar på alla borgerliga värden?
Posted 11 Sep 2008 at 9:19 ¶Jag tänker inte heller rösta på Allianza Reinfeldt. Jag tänker inte rösta alls. Någon som blir överraskad? :D
Posted 11 Sep 2008 at 11:18 ¶Manuell trackback: http://kulturrevolution.wordpress.com/2008/09/11/ingero-tells-it-like-it-is/
Posted 11 Sep 2008 at 16:30 ¶”antroponörer ”
Ha ha ha ha ha ha!
Nu kommer det att du är dyslektiker snart…
Posted 11 Sep 2008 at 17:12 ¶Roberth Ström: ”Kul när kommunister kommer med sitt blarr som Niklas Eriksson”
Som icke-kommunist kan jag bara hålla med honom. Högern är förvisso inte död, men den luktar väldigt illa. Varenda myrsteg mot splittrad höger är en framgång för Sverige.
Posted 11 Sep 2008 at 19:58 ¶Manuell trackback: Realist eller idealist?
Posted 11 Sep 2008 at 23:11 ¶nicklas kommunist har som vanligt inga sak argument. han tycker väl jag ska sitta i gulag
Posted 12 Sep 2008 at 1:19 ¶Peter,
jag kommer inte att rösta på de borgerliga ens om de drar tillbaka FRA-lagen. De har visat hur långt de är beredda att gå så jag kommer att röstskolka i riksdagsvalet 2010. I kommun och landsting kommer jag som vanligt att rösta på moderaterna.
Posted 12 Sep 2008 at 14:51 ¶Nicklas, valet 2006 innebar den starkaste högervinden sedan mätningarna av attityder började. Det är inte för _mycket_ borgerlig politik som gjort att väljarstödet för regeringen sjunker. Regeringen har tappat beroende på att de borgerliga väljarna lagt sig på soffan (medan vänsterns väljare stigit upp från den) Det är inte många väljare som faktiskt bytt block.
Här i Stockholm genomför vi borgerlig politik utan att skämmas eller snegla åt vänster och det är också därför våra opinionssiffror ligger högt över den rödgröna rörans.
Posted 12 Sep 2008 at 20:07 ¶Post a Comment