Aftonbladet, DN och Expressen skriver om den nya ”burkinin”, som gör att muslimska kvinnor kan bada. Aftonbladet skriver glatt om hur trendig denna bad-burka är. Kanske kunde det bland de glada tillropen vara på sin plats med en smula kritik.
Jag anser att det är absurt att muslimska kvinnor ska tvingas dölja sig på ett sådant sätt. Kvinnokroppen är inte skamlig, den måste inte döljas. Den religion som förespråkar detta kan inte sägas vara annat än kvinnoförnedrande.
Läs Gudumundsons blogginlägg om hur några svenska kvinnliga konvertiter gick från den traditionella svenska synen på slöja (att det var bra och ett spännande kulturellt uttryck) till att genom att leva muslimskt identifiera slöjbärandet som kvinnoförtryck. Badburkan är samma sak, om inte värre.
Vi har till stor del gjort upp med kristendomens kvinno- och sexualfientlighet. Dags att säga emot det muslimska kvinnoförtrycket i feminismens Sverige. Eller gäller inte feminism muslimska kvinnor?
Comments 37
Som sann liberal tycker jag inte det ankommer mig på mig att påpeka för Therese Alshammar att hon har en djävligt ful tävlingsdräkt.
Posted 04 Jun 2008 at 21:35 ¶Håller med bulten! Men den typen av snabbsimmardräkt lär tydligen kapa några hundradelar. Tråkigt dock att du ljuger när du inleder med meningen ”Som sann liberal” när vi alla vet att du är en vänsterextremist.
Posted 04 Jun 2008 at 21:55 ¶Är det inte ganska liberalt att tycka att folk får bada i den dräkt som de trivs med?
När man läser ”br” och Svansbo kan det vara mkt svårt att veta vad som är allvar och vad som är satir.
Posted 04 Jun 2008 at 23:00 ¶lubbe skrev bra på gudmunssons blogg:
”Två hormonstinna honor är på jakt efter hanar. De bytte västerländsk livsstil mot medeltida värderingar. Man kan jämföra det med vissa djurarter där honor till och med offrar sin tidigare avkomma när de får chansen att para sig med en lämplig hane. ”
sen tycker jag det är synd att dom ska dölja sina ofta vackra kroppar bara för sina imamer och gamla religiösa dårars skull. näe släpp allt fritt och sluta med bad burka. bada nakna istället jag och många andra tittar gärna
Posted 05 Jun 2008 at 6:56 ¶Är det förtryck att svenska kvinnor har bikiniöverdel också? Ska du slita av nunnorna deras kläder? Hur naken måste man vara som kvinna för att dom liberala männen ska avveptera och sluta baktala en? Varför sätta press på kvinnor att ta av sig om de inte vill? Du ska låta kvinnors kroppar vara precis som muslimska män ska låta kvinnors kroppar vara, åt kvinnorna.
En feminism för muslimska kvinnor måste ju rimligtvis också utgå från muslimska kvinnor. Något som är det sista du gör på den här bloggen där du alltid pratar _om_ muslimer och islam och skiter fullständigt i vad muslimer själva säger, ja förutom de som du lånar som alibi för just dina åsikter dvs du skulle aldrig citerat Roald för ett antal år sedan och hela intervjun finns inte med, och du skulle inte citera en muslimsk kvinna med en annan åsikt, eller föra en diskussion som visar på den mängd synsätt på slöjan som finns inom den muslimska och islamistiska feminismen. På samma sätt som Gudmundsson markerar de stycken han menar är det enda sanna budskapet i intervjun, det säger inget nytt om varken dig eller Gudmundsson, du har redan gjort dig ett namn i vad gäller muslimhat och inlägget och vinklingen passar den rollen perfekt. Same shit as usual.
Posted 05 Jun 2008 at 12:32 ¶sidekick vad tycker dom muslimska kvinnorna? bra fråga som ajg tror många av vänstern inte ställer. dom tror dom vill ha ofrihet och dikatur men själv tror jag det finns lika stor lust till sex där inne.
visst arabiska kvinnor tvingas vara nunnor nu så där har du rätt
men visst är det synd att så många läckra arbaiska brudar är otillgängliga pga sin religion och du och andra tycker det är positivt? och sen pratar du kollektivistikst när du säger vad muslimska kvinnor tycker. nej dom tycker olika saker kanske och dom flesta vill nog faktiskt bli mer fria
Posted 05 Jun 2008 at 15:17 ¶Glöm minimala badbyxor och avslöjande baddräkter. Nu gäller vattentätt mode i form av burkabikini.
Vattentätt dräkt? Intelligensnivå hos AB-journalisterna slår nya rekord. Dessutom undrar jag om det utgår statligt bidrag till inköpet, eller om burka tanterna får dräkten helt gratis?
Som sann liberalk tycker jag inte ……..
En sann brunröd burkaliberal.
))))))
Posted 05 Jun 2008 at 15:43 ¶Tja Lubbe, hade din annonsering gett napp är det ju inte helt omöjligt att du nu levt med en kvinna som dräktmässigt sett ut som Therese Alshammar på badstranden.
Vem vet, du kanske även kunde ha fått låna denna dräkt (gratis) när du skulle ut på flugfiske; den verkar skydda bra mot de norrländska myggen och den ger ju dig möjlighet att ge dig ut torrskodd i älvarna.
Posted 05 Jun 2008 at 16:59 ¶En riktig liberal uttalar sig i frågan!
Posted 05 Jun 2008 at 17:29 ¶Till skillnad från ”en sann liberal ”kanske? Den här baddräkten förefaller ha storamöjligheter f.ö. Tänk att pinka i den och behålla den kroppsvarma urinen som värmekälla i kallt badvatten
Posted 05 Jun 2008 at 20:12 ¶jag tycker blogge har fel. ok han har rätt vi måste värna fri sex och naken het ut i finger sptesarna men sen säger han att man kan göra lite hursomhelst med andra kulturer. nej det kan man inte för då blir man kulturell relativist. dom har inget att göra i ett liberalt samhälle
Posted 06 Jun 2008 at 2:59 ¶Neandertalaren, Blogge får nog gälla för att vara liberal i så gott som alla frågor, korrekt. I denna fråga intar dock både han och jag den liberala inställningen till skillnad från Norrköpingsfolkpartikeln som tydligen vill ha sedlighetspolis som ser till att kvinnor är tillräckligt avklädda!
Posted 06 Jun 2008 at 13:29 ¶Och det är bara Islam som har den där synen där kvinnor badar i täckande baddräkter alltså?
I det kristna Filippinerna badar tjejer oftast i shorts med T-shirt. Det är VÄLDIGT få som har baddräkt eller bikini, eftersom man inte vill visa upp sig så. Knälånga shorts, ibland långärmad tröja. Och det ser man både i pooler & hav.
Så det är ingenting konstigt. Det förekommer överallt på jorden och i många olika kulturer och religioner.
Posted 06 Jun 2008 at 16:40 ¶Det är ingen dum tanke med en slags sedlighetspolis som tillser att de kvinnor som har kroppar som är värda att exponeras, gör det också. Övriga skulle gärna få bära badburka.
Posted 06 Jun 2008 at 16:44 ¶Vems religiösa regler är dom rätta? Islams att inte visa något, Den kristna att inte visa tuttar och sköte? En gång i tiden fick man inte visa ankeln.
Låt var och en själv bestämma hur man vill klä sig. Vilket innebär att jag inte tycker att man ska förbjudas att bada topless (eller kanske bottomless också). För det är väl samma sak?
Heltäckande vore kanske bra för alla så vi minskade förekomsten av hudcancer. Kanske något för hudläkarna att propagera för?
Posted 06 Jun 2008 at 18:10 ¶”Vi har till stor del gjort upp med kristendomens kvinno- och sexualfientlighet.”
nä inte direkt väl…bara att själva grunden i kristendomen bytts mot andra grunder men själva synen & reaktionen är identisk.
tycker fö det är asgarvsvänligt att en av bilderna är tagen med en naken man i bakgrunden. vid ett nakenbad.
Posted 06 Jun 2008 at 21:16 ¶För mig som har hustruns perfekta tuttar att kika på, spelar givetvis det ena eller det andra baddräktsmodet föga roll. Men visst skulle vissa förbjudas att visa tuttarna och andra att uppmuntras till det, på stranden.
Posted 06 Jun 2008 at 21:29 ¶”Dags att säga emot det muslimska kvinnoförtrycket i feminismens Sverige. Eller gäller inte feminism muslimska kvinnor?”
Sjalvklart galler feminism alla manniskor oavsett kultur eller religion.
Jag tror att det finns manga muslimska kvinnor som tvingas bara burka genom omgivningens tryck, men jag vet ocksa att det finns kvinnor som faktiskt vill ha burka. Om de inte vill eller far visa upp sina kroppar men anda vill bada vad ska de da ha pa sig? Att saga att burkinin ar ett fortryck ar potentiellt det dummaste jag hort pa lange. Malet bor vara att alla kvinnor sjalva ska fa valja om de ska bara burka och ingen ska bli tvingad, men tills vi kan na detta mal maste vi ge kvinnorna mojlighet att bada om de sjalva vill utan att vi svennar gnaller over att det ar fortryck att de inte visar mer hud. Jamlikhet och feminism i det har fallet maste val i alla fall vara att alla ska ha ratten till att bada och ligga pa stranden oavsett kladsel.
Vad det galler tidigare inlagg. Jag instammer med sidekick och misstanker att det inlagget ar skrivet av en kvinna och alla de andra av man i 25-40ars aldern.
Posted 07 Jun 2008 at 10:47 ¶Är det bara knäppisar som besöker Svansbobloggen numera? Av kommentarerna ovan kan man lätt få det intrycket. Vad Erik säger är så självklart att man förbluffas över att fler än Bulten kan ha andra åsikter.
Posted 07 Jun 2008 at 12:39 ¶Är ‘den traditionella svenska synen på slöja’ att det är ‘bra och ett spännande kulturellt uttryck’? I vilket Sverige då?
Posted 07 Jun 2008 at 16:23 ¶I Svirak SATAN!
Posted 07 Jun 2008 at 18:25 ¶/O
Att enbart se slöjan som ett förtryckande medel visar okunskapen om islam som religion.
Posted 08 Jun 2008 at 7:11 ¶Leif: att dom är dom otillgängliga för dig har nog fler orsaker, sunt förnuft till exempel.
Självklart gillar många muslimska kvinnor sex. Att kvinnor ska få njuta av sex och bli tillfredställda är också enligt flera muslimer jag talat med en accepterad del inom ”islam”, det är mannens skyldighet att tillfredställa kvinnan, det är bara en myt att ”islam” och muslimer skulle vara sexualfientliga. Det är dock inte detsamma som att dom ska vara ”tillgängliga” för dig, på dina villkor.
Posted 08 Jun 2008 at 17:39 ¶sidekick du vet inget om mej och min historia. hur kan du då veta om jag är populär bland brudar? kan bara säga att jag är rätt populär och många snygga tjejer har vart intersserade av mej
det skulle hur som helst va lättare om man kunde ragga mer firtt både för mej och muslimska män. men då får dom männen alltså sluta med sitt heders våld först
Posted 09 Jun 2008 at 11:49 ¶Kan…inte…sluta…skratta! Klockrent!
Posted 09 Jun 2008 at 14:34 ¶nejmen! nar jag sitter har och tror att det inte gar att bli mer ignorant an agaren till denna blogg… Sa laser jag leifs underbara inlagg och plotsligt sa inser jag att det tydligen gar att bli mer korkad.
Posted 09 Jun 2008 at 20:24 ¶Burka har inget med sex att gora. och huruvida kvinnor ar attraherade av Leif ar totalt orelevant. Det finns bade bra och daliga saker med burka men det som vi maste strava efter som feminister ar allas fria vilja. Och jag har aldrig tidigare traffat nagon som ser burka som nagot daligt for att det ar svart att flirta da… hehe hahaah… mowaahhhaaaaaa… dummaren an sahar blir det inte!
och hedersvaldet.. det ar ett skamt va leif? du tror val inte att alla muslimska man instammer med hedersvald? hahahahhahahaa
La illaha ill Allah!
Nej kvinnokroppen är inget skamligt inom islam heller din okloka människa. Läs på innan du uttrycker dig! Kvinnan inoom silam ses som den mest perfekta skapelsen av Gud att hon är så perfekt så för hennes eget bästa bör hon skyddas från andra mäns sexistiska psykningar och hon ska slippa bli bedömd utifrån sin kropp och befriad från all reklampåverkan ang mode och smink alhamdulillah! Sen om hon inte vill leva så men ändå ser sig som muslim så får hon ta det på sitt samvete då ordet muslim betyder att underkasta sig Gud. Och ingen annan än Gud. Så detta men att männen bestämmer är helt kulturellt inom islam och det vet varje människa som läst och förstått Islam. Så läs om den rena islam utan påverkan av kultur så inshallah så finner ni också den rätta vägeb. frid
Posted 09 Jun 2008 at 23:35 ¶La illaha ill’Allah på dig med e!
Om nu islam är så perfekt varför är det då så som få konverterar till islam och så många muslimer som lämnar den för andra läror: sekulär humanism, buddhism och kristendom – alhamdulillah!
Kanske även du, e, hittar rätt till slut, inshallah?
Posted 10 Jun 2008 at 13:30 ¶JohannaV:
Vet inte riktigt var du fått dina uppgifter ifrån, Islam är den religion som ökar mest i Europa och tredje snabbast växande religionen i Nordamerika genom konverteringar, och givetvis genom invandring.
Posted 10 Jun 2008 at 13:48 ¶fuck it! jag postade för tidigt av misstag, skitsamma, det är bara att googla….
Posted 10 Jun 2008 at 13:50 ¶Gabriel,
Islam växer i Europa och Nordamerika genom invandring och genom barnalstring, alltså ej genom konverteringar.
Vad gäller konverteringar är det förhållandevis få som konverterar till islam. Det finns dock ett stort mörkertal vad gäller de som konverterar FRÅN islam. Pga islams inneboende förakt för mänskliga rättigheter förföljs exmuslimer hårt. De flesta konvertiter jag har träffats har därför hemlig adress, etc. Det står dock klart att det är långt fler som lämnar islam än som anammar den.
I Asien och Afrika är det kristendomen som är den religion som växer snabbast, bl.a. pga konverteringar. Europa och Nordamerika är de enda ställen där islam växer, men, som sagt, inte på grund av konverteringar.
Du kan googla på bl.a .Zentralinstitut Islam-Archiv
Posted 10 Jun 2008 at 14:20 ¶Självklart är det upp till varje enskild individ att bestämma vad den ska bära. Vill någon ha badburka så go for it. Vill någon bära gummidräkt, gå toppless eller naziuniform så får de göra det också. Allt annat är social ingenjörskonst och det har vi väl haft för mycket av i det här landet. Visst kan man skratta åt alla religiösa tokar som späker sig för någon högre makt men det är deras ensak om de vill göra det. Jag behöver inte gilla detta men jag har bara att acceptera det. Precis som de måste acceptera ritade rondellhundar.
Posted 10 Jun 2008 at 22:09 ¶byggaren: problemet är bara att musilmerna inte accepterar våra lagar utan så fort nån driver med muhammad så kommer dom och börjar jiddra och håller på med sitt våld både ohderligt och heders dito.
typiskt också av vänstern att skratta och säga jag är dum istället för att komma med sak argument. varför? vänstern har inga
ni kan ju älska muslimer men skratta inte sen när ni försöker gå ur den hårda religionen och folk för följer er. då vill ni väl springa hem till mamma.
johannav: håller med allt du säger.
Posted 11 Jun 2008 at 14:11 ¶”problemet är bara att musilmerna inte accepterar våra lagar utan så fort nån driver med muhammad så kommer dom och börjar jiddra och håller på med sitt våld både ohderligt och heders dito.”
Må så vara i vissa fall men två fel gör inte ett rätt.
Posted 12 Jun 2008 at 8:39 ¶Intressant att ”e” och Gabriel inte har något svar att komma med…
Posted 12 Jun 2008 at 15:08 ¶JohannaV:
Jag tar time-out som ”defender of the faiths” ett tag… Det hela kommer ändå mynna ut i sedvanligt sjafs om muslim = terrorist, islam måste reformeras/stoppas/utrotas etc.
Posted 16 Jun 2008 at 15:10 ¶Håller med dig, jag satte i halsen när jag läste denna artikel! Om muslimerna vill hålla sådan skit för sig själva får dem göra det, men att Aftonbladet stödjer kvinnoförtryck är skamligt.
Och hela raka benen-grejen. Vem fan bryr sig om att raka benen?! Jag har inte rakat mina ben sedan jag var 18 år gammal och jag knatar runt i kjol året om, bikini om somrarna och skäms fan inte. Nä, jag blir så himla förbannad på sånt skit så det är inte klokt.
Posted 15 Jan 2009 at 19:39 ¶Post a Comment