Förintelsens minnesdag

DSC01378.JPG

Jag och Mathias Sundin besökte idag högtidlighållandet av fritagningen från Auschwitz. Det har blivit en fin tradition som alltid inleds i Norrköpings vackra synagoga för att sedan avslutas med ett fackeltåg till den judiska kyrkogården i Folkparken. Där brukar landshövding Björn Eriksson skrika ett tal, men i år höll han faktiskt ett tal i normal talston.

Jag tycker att högtider som denna är mycket viktiga. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att det som hände då kan hända igen. Antisemitismen lever och frodas, inte som nazister i rakade skallar och marschkängor, men i annan form.

DSC01380.JPG

Det största hotet mot judarna finns idag bland muslimerna. Världen över i moskéer predikas om utrotande av judar, till och med på Södermalm i Stockholm. I arabländerna lever antisemitismen genom karikatyrteckningar och antisemitiska tv-sändningar. I Palestina gör Hamas orden till handling när man nästan varje dag bombar civila i Israel och propagerar för Israels utplånande. I Iran sitter mullorna och drar i Hamas och Hizbollahs strängar.

På 30-talet ignorerade man Hitler, man gick till och med honom till mötes. Idag ser vi hur världen agerar på samma sätt mot Ahmadinejad i Iran, trots att han är helt öppen med att Iran är på väg att skaffa sig avancerad kärnteknologi. Samtidigt hotar han Israel med utplåning och fintar bort FNs inspektioner.

Tyvärr lägger världen inte ihop ett och ett. I Europa i allmänhet och på vänsterkanten i synnerhet finns det en stor passivitet inför den nygamla arabiska antisemitismen och hotet från Iran. Det finns till och med en förståelse för detta ”självförsvar”.

Det finns tyvärr många tecken på att historien upprepar sig. Det krävs att de goda krafterna i samhället lär sig av historien och vågar ta ställning mot antisemitism – var den än kommer ifrån. Det finns ingen ursäkt för rasism, det finns ingen ursäkt för terror.

Fascisterna marcherar igen.
Gamla tider kan komma tillbaks min vän.
Då dom svaga då likvideras,
Du måste öppna dina ögon och se
Glöm aldrig vad som hände i Tyskland -33.

(Charta 77 – Ensam kvar)

DSC01379.JPG

Comments 31

  1. leif wrote:

    å ena sidan är fns inspektioner inte att lite på och man kan nog miss tänka att dom styrs rätt rejält av dikatur statenra i fn. å andra sidan har dom varit rätt hårda på vissa så jag tycker nog man kan misstänka att dom gör ett hyfsat jobb och därför är fristående från diktaturena (delvis).

    fast ett problem är att ingen inspektion atomatiskt kan leda till straff för dom som miss sköter sig. hade det gjort det hade vi nog sett saftiga bomber mot pongyang och teheran och sen hade dom fått avveckla illa kvickt. då hade vi snart kunnat ha det lugnt i världen.

    Posted 28 Jan 2008 at 11:15
  2. leif wrote:

    claew det står ju i alla tidningar att ahmandenindad försöker skaffa atom bomber. dessutom är det inte så att usas underrättelse tjänst inte hade alla skäl att misstänka något utan man är inte 100% säkra! stor skillnad och också varför vi fortfarande måste vara på hel spänn.

    det är vi den fria världen mot ondskans axel makter.

    Posted 28 Jan 2008 at 11:17
  3. Gabriel wrote:

    ”Det största hotet mot judarna…” tycker jag låter aningen diffust? Menar du etnisk grupp eller religion? Är den judiska diasporan utanför staten Israel också under hot? Visst, man kan inte undgå den hatpropaganda som kommer från Iran, Hizbollah osv. Men är det inte staten Israel som är den främsta nageln i ögat och skitkast-katapullt när det gäller propagandapoänger från dessa?

    För övrigt tycker jag det är smaklöst att ytterligare politisera en redan för politiserad minnesdag för något som är så tragiskt. Speciellt genom att slå på på krigstrummorna, då är du inte mycket bättre än dom som du kritiserar…

    Posted 28 Jan 2008 at 15:39
  4. Bulten i Bo wrote:

    Jag och Mathias Sundin besökte idag högtidlighållandet av fritagningen från Auschwitz.

    ”Fritagning”, tja, det finns det ju delade meningar om:

    Den fruktade Röda armén befriade aldrig någon från förtryck – den införde bara ännu en våldets diktatur, som inte stod den nazistiska efter i terror och brutalitet.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=647904

    Om du håller med om det, Erik, vad är det egentligen som du firar?

    I arabländerna lever antisemitismen genom karikatyrteckningar och antisemitiska tv-sändningar., tja, det är väl tveksamt om någon antisemitism där någonsin kommit upp i den klass av citat som jag återger på min blogg:

    bultenibo.blogspot.com/2007/10/mste-vi-krossa-vrldens-15-miljoner.html

    eller ett som läsarna av denna blogg borde vara bekanta med:

    bultenibo.blogspot.com/2007/12/judendom-multikulturalism-ajss.html

    , eller vad tycker du Erik?

    Posted 28 Jan 2008 at 19:39
  5. Erik Svansbo wrote:

    Bulten: Det stämmer att det var ur askan i elden för många judar, samtidigt blev många fria.

    Dina blogginlägg balanserar på gränsen till antisemitism. Hursomhelst är de karikatyrteckningar och tv-sändningar som förekommer i mellanöstern mycket värre.

    Posted 28 Jan 2008 at 21:21
  6. Bulten i Bo wrote:

    Om mina fejkade citat är antisemitiska, vad är då originalen (dvs de som du och Hirsi Ali står för och som man får om man byter ut alla ”judar” mot ”muslimer”?)

    Har du exempelvis hittat någon diskussion från ”mellanöstern” där man diskuterar i termer om att man ”måste krossa alla världens 15 miljoner judar under våra kängor”? Och någon som svarar jakande på denna fråga?

    Posted 28 Jan 2008 at 22:19
  7. sidekick wrote:

    Enligt Erik är rasistiska karikatyrteckningar bara okej om de är på muslimer och rasism som judar och kristna utövar mot muslimer och araber är heeeeelt okej och inget som kräver ens en enda kommentar. Exempelvis lade inte Erik ner en sekund vid tangentbordet för att ifrågasätta den rasbiologiska rasism där muslimer och araber beskrivs som underlägsna som kommentatorn (och vännen?) johannes ovan gjorde där han även beskriver en ”judisk ras” som överlägsen. Rasism är alltså något Erik inte har några som helst problem med på bloggen ena stunden, när det drabbar ”rätt ras”. Ja, det är hyckleri. Och nej, att kritisera israel är inte samma sak som antisemitism, och man urvattnar begreppet antisemitism alltmer genom att använda det allt oftare på detta sätt, denna kritik kommer bland annat från judar-palestinska vänföreningar.

    Posted 28 Jan 2008 at 23:19
  8. Percy tårar wrote:

    Jag har inget emot att man håller minneshögtider över de brott som begicks mot det , judiska (och, för all del, även t ex det romska) folket under nazisterna. Men jag måste, precis som föregående, förvånat ifrågasätta Eriks invändningar mot karikatyrer av judar/förintelsen i Mellanöstern. Detta efter en extrem support för karikatyrer av Mohammed som rondellhund. I den diskussionen konstaterades t ex att man bara kan kränka levande personer och att en kränkning bara kan ske på individnivå.

    Nu vill jag att du förklarar dig, Erik! Står du för yttrandefrihet eller inte? Kan en enskild grupps intressen gå före en grundläggande frihet?

    Annars anser jag t ex att utrotningen av 95% av Amerikas urbefolkning borde minnas med lika stor emfas. Framför allt med tanke på att spillrorna av denna folkgrupp fortfarande hindras från att leva i sitt ”heliga” land.

    Posted 29 Jan 2008 at 9:36
  9. Jakob Dlouhý wrote:

    Jag missade uppenbarligen marschen (bor också i NKPG men visste inte om det) men lovar att dyka upp nästa år (om jag bor kvar). All heder till dom som var där och du har absolut rätt i din bloggpost, Erik. Ahmadinejad, Hamas, Hezbollah och andra islamister/islamonazister måste stoppas, likväl som deras europeiska bundsförvanter i form av de ignoranta gaphalsar som brukar benämnas ”vänstern” och som går deras ärenden.

    Vi får aldrig glömma och vi får aldrig ge upp kampen mot ondskan.

    Posted 29 Jan 2008 at 18:34
  10. Jakob Dlouhý wrote:

    En bra dokumentär om den mycket utbredda antisemitismen i mellanösterns media och samhällen:

    http://video.google.com/videoplay?docid=397500503034113739&q=blaming+the+jews

    Posted 29 Jan 2008 at 18:36
  11. Lars Larsen wrote:

    Judarna får skylla på sig själva för den ökande negativ stämningen. Tycker du inte det?

    Posted 29 Jan 2008 at 19:44
  12. leif wrote:

    precy: usas indianer ”utrotades” inte. glöm inte att usa var en demokrati resdan från start så fort landet utropades. och var har du fått siffran 95 procent ifrån? det är sant att det gjordes rasitsiska saker. men samtidigt fick indianerna ett regel verk och möjlighet att äga marken på riktigt enligt ett modernt juridiskt system. många var nog glada över att stam striderna slutade och att man kunde ägna sig åt att finna rikedom.

    jag köper inte den här grejen att indianerna har nåt slags uråldirg vishet. utan dom precis som vi vill tjäna pengar och leva ett gott liv. och då passar vårt moderna samhälle som hand i handske. det är bara vänstern som påstår att indianerna gick under för att kunna anklaga vår moderna marknads ekonomi för en massa dåliga saker. resultatet vet vi.

    Posted 30 Jan 2008 at 3:42
  13. Gabriel wrote:

    Johannes:

    Det antisemitiskt motiverade våldet har ökat i världen, och pga. dess historia är det något som dom flesta med vett kvar i skallen ställer sig mot. Tyvärr tycker jag att Eriks ställningstagande klingar lite falskt tack vare tidigare bloggposter, då han medvetet eller omedvetet (förhoppningsvis det sistnämnda) underblåser en annan typ av xenophobi, och bidrar till den islamofobi som bara växer och växer i Sverige. Om det blir allmänstoff att värdera muslimer som något negativt i samhället har vi samma grundförutsättning som för judarna på 20-30 talet (eller dom hundratals år dessförinnan) Dock kan man väl undra varför det är relativt tyst i debatten från muslimska företrädare och intresseorganisationer i den saken?

    Som ateist behöver man väl knappast älska Islam eller någon annan religion för den delen, men då ska man bedöma det adekvat och inte stirra sig blind på enbart ett uttryck av fundamentalism och göra den religionsformen exklusiv. Religion har en tendens att vara det enande kittet i etno- separtistisk- och nationalistisk terrorism, titta bara på Nordirlands olika ”kristna”, än värre är väl Kongos ”kristna” Lords Resistance Army, tamilska tigrarnas ”hinduism”, diverse sionistiska grupperingars ”judendom” and on and on.. Dom är knappast representativa för en trosuppfattning, snarare ett av dem religiöst motiverat syfte som oftast är krasst realpolitiskt.

    Ehh.. nu när jag tittar på din post igen ser jag att jag missat målet med 100%, så lite kort kan jag säga att jag håller med dig i stora drag vad du skriver, men jag har känslan av att antimuslimskt våld är det som har ökat mest i samhället för att man av någon anledning ser genom fingrarna på fenomenet. Vilket är för mig offatbart, och en god väg till en ny upptakt av den historia som vi aldrig skulle glömma. Jag ser den inte som en minneshögtid exklusivt för det judiska folkets tragedi utan även som en ”constant reminder” om vad som kan ske överhuvudtaget om vi låter propagandamakare definera våra tankesätt.

    Fan, jag får alltid känslan av att min ton i posterna låter som Jörgen ”Stor böla” Gustafsson i Förnimmelse av Mord, damn.. internet…

    Posted 30 Jan 2008 at 12:03
  14. Gabriel wrote:

    Johannes:

    Njae, jag menar att det existerar ett ökat våld och hot mot muslimer i Sverige, och det följer säkerligen en global trend. Det kan mycket väl handla om vanlig rasism som fått carte blanche genom att man kan spela ut anti-islamkortet. Man kan kritisera Islam för mycket, men att släta över alla Islamska riktningar och anhängare i en flata blir lite för onyanserat för smak och håller inte riktigt i längden.

    Givetvis ska skit ha skit när det gäller terrorism, Iran, Hizbollah, Wahabister och allehanda kamikaze-fundamentalister, Och det är nog just det som min kritik gäller, att vara adekvat i sin kritik och inte spekulera allt för vilt om religionens tolkning idag. Genom medias rapportering har fundamentalisterna fått definitionsrätten med västerländska ögon sett eftersom det är nyhetsstoff, men om man har lust kan man ju alltid ta sig en titt på relativt färska The Amman Message, eller be att få delta i någon lokal moské och har själv gjort det och det var inga problem för mig som svensk icke-muslim.
    Finns säkert en hel del idiotfundamentalister som går i moské och ber, men jag kan säga dig att det finns det överallt, jag har t.ex. stött på ett helt gäng s.k. avgrundskristna som man undrar om dom inte blivit träffade av blixten, i förbigående så var dom vad jag antar att man skulle kalla envangeliska sionister, som på fullt allvar menade att när det blev fred i Israel och i ett eventuellt Stor-Israeliskt rike, skulle messias komma och konvertera judarna, och dom som inte konverterade skulle förgås. Man undrar ju hur gärna man vill ha såna i sina led? Såvida inte alla av judisk tro faktiskt vill konvertera då skulle allt vara fine and dandy, men jag är skeptisk =)

    En minneshögtid för förintelsens offer ska givetvis fokusera på det judiska offren, samtidigt som man faktiskt ska högtidlighålla homosexuella, romer och politiska motståndare och andra som Tyska riket ansåg oönskade. Och jag skulle tro att man högtidlighåller alla offer på sådana minnesmanifestationer, så jag ska inte gnälla… Erik eller någon som var på manifestationen kanske kan bekräfta?
    Var inte själv på någo sådan, men noterar att jag inköpte en bok av Paul Celan, så man får väl se det som nån form av minnesmanifestation. Och även att Ekumeniska rådet stod som arrangör i min stad, så det är ju ett gott tecken…

    Posted 30 Jan 2008 at 16:29
  15. Percy tårar wrote:

    leif –> du har verkligen ingen koll. Läs på lite innan du försöker argumentera. Om du inte visste det så var européerna i Amerika ca 300 år före USA:s utropande och det var 300 år utan demokrati och mänskliga rättigheter. Och siffran 95% är inte tagen ur luften, om du trodde det. Läs t ex Johan Söderbergs ”Vår världs ekonomiska historia”, så kan du bredda din kunskap lite – det verkar behövas! Med vapen, ”civilisation” och sjukdomar gjorde man slut på ca 95% av Nordamerikas urbefolkning. Det kallar jag folkmord det!

    Posted 30 Jan 2008 at 18:01
  16. Gabriel wrote:

    Hmmm… nu hänger jag inte riktigt med i svängarna, Johannes

    Genom att begränsa förintelsen till att _enbart_ handla om judiska folket eller att göra det till en strikt judisk angelägenhet är, i min mening, att förringa och förminska förintelsen. Det är allas angelägenhet, och ett kapitel i Europas historia som genom sådana minnesmanifestationer inte enbart ska hedra offren utan även tjäna som en påminnelse om vad som kan hända. När man säger ”det får aldrig hända igen” så handlar det nog inte uteslutande om det judiska folkets utsatthet utan även om systematiska och lagriktiga massmord/fördrivningar av grupper etc. Må så var etniska eller politiska. Men givetvis ska de judiska offren stå i fokus.
    Dock måste jag säga att jag ärligt talat tvivlar på att förföljelser av romer, homosexuella osv. var lokala inititativ som råkade falla med i jakten på att fylla kvoterna, man ska inte förringa någon aspekt av förintelsen eller bagatellisera. Vilket ju blir risken att om man skulle begränsa fokus på brottet.

    En varning i största välmening =)

    Posted 30 Jan 2008 at 18:38
  17. Gabriel wrote:

    Hahaha.. tja du kan vara lugn, jag tar varken retorikkurser av vänstern eller är ute efter att kritisera Israel. Men nu blev jag lite nyfiken på vilka dessa vänstergrupper är, du har kanske wallraffat? =)
    Men nej, det sista jag vill är att det kastas runt nån jäkla bodycount-lista på ett blogginlägg som i allafall hade en seriös utgångspunkt om ett tragiskt ämne.

    Shoa hör den judiska samtiden och historian till, givetvis kan jag, som inte har nån som helst koppling till den genom släktingar osv. aldrig närma mig den annat än som en tragisk historisk händelse genom böcker eller dokumentärer. Men faktum är väl ändå att om du så mycket som plockar bort ett enda namn på listan av offer, är det att göra historien en gentjänst. Och det tycker jag faktiskt att du gör, när du, i mitt tycke, slentrianmässigt menar att alla som gick under inte är lika mycket värda att hedra.

    Posted 30 Jan 2008 at 20:18
  18. Bulten i Bo wrote:

    Jag kan inte riktigt begripa varför förintelsen skulle ”devalveras” för att man berättar att det var tolv miljoner (och inte sex miljoner) homo sapiens som dödades.

    (Häng nu inte upp dig på detaljer, docenten, läs ”hetero sapiens” om det passar dig bättre)

    …att under sken av kritik av Israel hävda att andra grupper minsann for lika illa som judarna…

    Där kan jag hålla med dig, ”johannes”! Skulle någon galning skylla nazisternas folkmord på zigenare på en stat som bildades ett antal år efter folkmordets utförande, det låter inte så smart!

    Har du sett någon som framfört någon sådan ”Israelkritik” någon gång?

    Posted 30 Jan 2008 at 20:20
  19. sidekick wrote:

    ..det skulle devalveras för att johannes ju som bekant är en anhängare av rasbiologiska teorier där han menar att judar är en högre stående ras, och muslimer, romer och andra är sämre. Om lite lägre stående romer strök med är inget som är nått problem för höger-johannes (kanske inte heller för Erik?)

    I övrigt kan man ju bara instämma med Gabriel.

    Posted 30 Jan 2008 at 20:32
  20. Bulten i Bo wrote:

    Har Palestinagrupperna, Esbati och Malm ”förnekat storleksorningen av förintelsen”?

    Kan man få se i vilka skrifter du anser att detta har skett? Eller sitter du och super nu igen?

    Posted 30 Jan 2008 at 20:32
  21. Bulten i Bo wrote:

    Så, för att ta kontentan av ditt svammel, du har inte hittat någon skrift där Malm, Esbati eller Palestinagrupperna uttrycker förnekande av förintelsen?

    Bra så, undvik att ljuga nästa gång ska du se att det kanske kan bli en anständig debattör av dig också!

    Har du något att klaga på skrifterna på min blogg så är du välkommen att kommentera de på plats!

    Posted 30 Jan 2008 at 23:00
  22. Uncle Sammy wrote:

    Skrifterna på din blogg Bulten…. :-)

    Låter som att du sitter o hackar på stentavlor dagarna i ända. Häng med nu för fan!
    Köp en PC. Eller en mac allafall.

    Posted 30 Jan 2008 at 23:31
  23. Bulten i Bo wrote:

    Inget fel på min VIC 64!

    Posted 31 Jan 2008 at 0:27
  24. sidekick wrote:

    just den förklaringen kanske håller måttet i sig johannes, men vad den anbelangar när det gäller just dig johannes så tycker jag det är osannolikt att din utgångspunkt inte även är rasbiologisk och extremistiskt religiös när du sedan väljer uttryck som ”devalverar” när du talar om andra förföljda folkgrupper. Klart är att du inte kan ta avstånd från den nazistiska ideologins rasbiologi, då du ju stödjer rasbiologi. Det blir en diskussion om vad begrepp ska beteckna och med respekt inför den smärta förföljelsen av judar åsamkat kan jag ha förståelse för de judiska grupperingars önskan att behålla begreppet för sig självt, men samtidigt är det ju underligt när den ideologi som låg bakom förföljelsen på samtliga grupper samtidigt inte längre kan kritiseras som det ju blir i just ditt fall johannes. Ja tror ditt mer uteslutande användande av begreppet troligen syftar till just detta, att undvika diskussionen kring rasbiologin som den bakomliggande _ideologin_ som låg till grund för förintelsen av judar och mördandet av andra grupper som också de genom historien förföljts och mördats, din anledning som vi ju redan vet om. Och jag kan även i respekt för andra folkgrupper, för människor, för vilka nazismen inneburit stora trauman och död tycka det inte är så lämpligt att använda uttryck som ”devalverar” johannes, även om det är det bärande temat på den här bloggen måste det ju inte alltid vara en hets och värdering som ställer folkgrupper mot varandra. Man _kan _ju tänka sig att i kritiken mot rasbiologins uppdelning det även kan finnas en anledning att solidarisera sig med andra förföljda folkgrupper, och låta begreppet symbolisera detta motstånd.

    Posted 31 Jan 2008 at 0:40
  25. leif wrote:

    percy du menar att sjukdomar var något vi onda i väst spred för att indanerna skulle dö? seriöst?

    Posted 31 Jan 2008 at 9:00
  26. A-K Roth wrote:

    Gabriel och andra: många sitter på sina höga hästar här och raljerar och predikar om att man ägnar en dag åt befrielsen av Auschwitz och den katastrof som beföll det judiska folket. Det ser så osmakligt och underligt ut. Om Förintelsen inte var en jakt på judar med syfte att utplåna vad var det då? Var inte Nürnberglagarna som förbjöd judar tillgång till samhället en del av förintelsen och alltihop, förtrycket, jakten, inspärrningen, massmördandet en monumental tragedi som drabbade det judiska folket? något som å¨r värt att minnas utan att folk måste gå i taket och förvränga?

    Nazisterna hade samtidigt samma planer mot andra oönskade ”lägre” varelseroch verkställde dem mot romer, psykiskt sjuka, handikappade personer och andra. Vet inte alla detta? Vet inte alla judar vad som beföll romerna? Ägnar man inte tankar och utrymme till alla dessa andra offer i Yad Vashem, Förintelsemuséet i Washington och andra platser? Talar man inte i synagogornas minnesdagar om andra offer än judar och minns dem? Är inte alla grupper som är offer för nazismen fria att minnas? Ni som till synes tror att judar bara tänker på judiska offer, tänk igen. Men ni som till synes viftar bort och raljerar över denna sak, ta en paus till minne av alla romer, förstandshandikappade, slaver, homosexuella och judar som mördades.

    Nazistregimnen hade ett mål att utplåna det judiska folket och lyckades med ett groteskt maskineri ta ihjäl miljoner. Ni som har problem med att kalla detta hemska Förintelsen, låt bli då. Men fatta att judarna som grupp minns men att de också minns andra offer. En judisk fånges porträtt – som finns kvar – av romska offer till nazismen är oförglömliga. Jag tycker många av er ska skämmas.

    Ali Esbatis namn kom upp. Kan sägas att han inte missar en chans att förvränga och anklaga ensidigt på det mest uppfinningsrika sätt. Han har ertappats med lögner så många gånger att det inte är roligt längre. Och nu får han gå i sorg i dagarna tre. PFLP’ s grundare, George Habash, har avlidit. Som alla minns har Ali Esbati donerat pengar till PFLP för att protestera att gruppen terrorstämplades. Han vägrar se att det kunde vara problematiskt ur moralisk synpunkt.

    Från Dick Haas’ blogg: ”…Habash grundade Folkfronten PFLP, som i mer än 25 år var den näst största palestinska terrororganisationen inom PLO…”

    ”…Det är något av en ironi att PLO:s nuvarande ledare, Mahmoud Abbas, utlyste tre dagars palestinsk landssorg efter beskedet om att den svårt hjärtsjuke Habash lämnat den här världen. Abbas beskrev i sitt uttalande Habash som en ”sann nationalhjälte”…”

    Vidare:”…Han var den förste palestinske terroristledaren som ”slog sig på” kapningar av vanliga passagerarplan i jakten på israeler som han kunde ta som gisslan. Det var också PFLP som exempelvis iscensatte kapningen som förde gisslan till Entebbe i Uganda, där israeliska kommandosoldater efter ett par dygn fritog alla passagerarna. Habash visste inte då att ett israeliskt företag byggde flygplatsen i Entebbe och kunde den ut och in i detalj, vilket givetvis gjorde det så mycket lättare att genomföra det spektakulära fritagandet.

    Habash stod också bakom de första busskapningarna i Israel, som i allmänhet ledde till att många av offren dödades eller blev invalider för livet. Det var också Habash som först av alla knöt band till andra, främmande, terrorgrupper. Allt från nynazistiska grupper i Tyskland till den extremistiska ”Röda armén” i Japan. Japanen Kozo Okamoto var i lejd hos PFLP och flög med två kumpaner till Israel utan att väcka misstankar. Det var i maj 1972.

    De inledde en massaker så snart de klev in i ankomsthallen på flygplatsen utanför Tel Aviv. De mördade 24 personer, de allra flesta israeler. De skadsköt dessutom 78 människor innan de övermannades eller begick självmord. Och Habash fick rykte om sig för absolut hänsynslöshet. Han brädade för några ögonblick till och med Arafat själv, som ju också tog intryck av massakern och genomförde något liknande vid sommarolympiaden i München några månader senare med samma tragiska resultat för de israeliska offren.

    Habash hade mer än 200 israeliska liv på sitt samvete. Ändå kunde Abbas inte avhålla sig från att beskriva Habash som en nationalhjälte. Det rimmar rätt illa med slentrianbilden av Abbas som en övertygad och genomtänkt fredspartner. Antagligen sade han vad han sade, för att vinna någon underlig liten poäng bland vänsterfolk på Västbanken….”

    Kan tilläggas att vi som minns Entebbe minns att en gammal kvinnlig gisslan fick hjärtproblem och fördes till ett sjukhus där hon mördades av Idi Amins knektar.

    Om antisemitismen i många länder i arabvärlden och i Sverige: raljera om det också, ni som inte tycker det är nånting att bry sig om. Ni som vill ha en tävling om vilket som är störst, islamofobi eller antisemitism i Sverige; dumheter att jämföra. Muslimhat är fult och judehat är fult. Riktigt att protestera mot båda.

    Posted 31 Jan 2008 at 12:15
  27. Percy tårar wrote:

    leif: Sjukdomarna spreds ibland medvetet, ibland inte. Poängen är att européernas rovdrift på den ”Nya” världen i princip utrotade hela (ca 95%) urbefolkningen där. Västvärldens fantastiska välsignelse över urbefolkningarnas längtan efter att få äga kan man också studera t ex i Australien och Nya Zeeland. Min poäng är att detta inte är förbrytelser som minns av några andra än de spillror av urbefolkningarna som finns kvar.

    Annars väntar jag fortfarande på ett ställningstagande av Erik angående karikatyrer och den stora liberala framgången yttrandefrihet. Karikatyrer av Mohammed: OK – karikatyrer av judar: inte OK. Eller? Kom igen nu, Erik! Våga svara!

    Posted 31 Jan 2008 at 13:13
  28. Bulten i Bo wrote:

    Ojdå, enligt ”johannes” så hjälper det inte att jag klart och tydligt uttalar mig för om att 12 miljoner (till skillnad från 6 miljoner som han själv hävdar) människor strök med under andra världskrigets folkmord.

    Jag är trots det en förintelseförnekare och detta för för att jag tror ett demokratiskt Palestina för muslimer, judar och kristna. Ord betyder inte alltid rikigt det man kan tro.

    Appropå ”speciella skyddsbehov”, har du möjligtvis noterat din redaktionskollega som verkar vilja prioritera invandring från områden där det väl knappast kan föreligga något skyddsbehov för de utflyttande:

    http://al-hamatzav.org/permalink/manga-kassar-sma/#comment-94891

    http://al-hamatzav.org/permalink/fler-nordamerikaner-tack/

    Verkar alltså inte som denne diamant är särskilt medveten om ”judarnas speiella skyddsbehov”! Jobbigt att sitta och snacka med en ”förintelseförnekare” på redaktionsmötena, eller?

    Posted 31 Jan 2008 at 17:53
  29. Bulten i Bo wrote:

    ”Asbergerbulten”, gratisdiagnos, man tackar ödmjukast, doktorn!

    Fast det verkar inte som dina patienter gett dig så bra betyg hittills.

    http://www.doktorsguiden.se/

    Posted 31 Jan 2008 at 19:41
  30. Olaus Petri wrote:

    Asberger är en diagnos endast Bulten kan få. Det bekräftas om inte annat av hans senaste försök (hemma hos BiB) att göra karriär som lingvist. Hans kluvna tunga vibrerar av extas. Something is rotten in Lönneberga! :-)

    Percy: Vilka sjukdomar var det som blekansiktena medvetet spred till indianerna? Var och när får du gärna precisera också.

    Posted 31 Jan 2008 at 23:19
  31. A-K Roth wrote:

    Claes W, jag har läst och jag har läst in. Vilket tjabbel. Den person ovan som jämställer karikatyr på en religions profet med nidbilder på ett folk som levt under förtryck och hot och antisemitiemens värsta manifestation har inte mycket hum om nånting. Jämför karikatyren med karikatyr på Moses eller Jesus, Buddha eller Jungfru Maria!

    Posted 01 Feb 2008 at 6:27

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *