Stoppa diskriminieringen!

Yvonne Ruwaida och Mehmet Kaplan, båda represenanter för mp, skriver idag på DN debatt om diskrimineringen av muslimer. Bakom denna diskriminering ligger säpo.

Man har bland annat genomfört en militär övning som förbereder sig på religiöst betonade kravaller. Säpo har alltså förberett sig för terrordåd utförda av fundamentalistiska muslimer.

Kan ni tänka er något så gräsligt? Det är något av en global företeelse, denna diskriminering. Och vad har den sin grund i? Jo, socialistvänner – ni vet svaret. Det är västvärldens imperalism och institutionaliserade rasism.

Det är rasistiskt och islamofobt att påpeka att muslimer kan göra dåliga saker. Muslimer är en underordnad grupp, och får därför inte kritiseras av en överordnad grupp. Vi får inte påpeka att det finns en fundamentalistisk strömning inom islam, där man inte har det minsta emot att mörda otrogna. Det är islamofobt.

Denna människosyn, där man delar upp människor i olika grupper och rangordnar dom efter ”underordning”, anses vara rättvist. Med detta synsätt är det omöjligt att kritisera extrema traditioner inom islam, som till exempel könsstympning eller hängande av homosexuella. Det kan bara personer inom samma grupp göra.

Eller också ser man människor som lika. Jag ser en muslim på samma sätt som en kristen eller jude. Jag anser inte att vissa grupper ska behandlas med silkesvantar. Det är för mig rasistism.

Jag är mycket glad att SÄPO gör sitt arbete, och jag är glad att människor med Ruwaida och Kaplans människosyn är utkastade ur Rosenbad.

Comments 27

  1. Knute wrote:

    Rasistism. Just det. Krav- och hotmentalitet.

    Posted 22 Apr 2007 at 13:29
  2. ClaesW wrote:

    Ja, att godtyckligt utpeka en grupp människor och kalla dem för ett hot bhar absolut ingenting med rasism att göra. Nästa övning är jag säker på att det blir judarna som kollektivt ska pekas ut på något sätt. Det är absolut inte rasism.

    Posted 22 Apr 2007 at 16:13
  3. ClaesW wrote:

    Sedan kanske det är dags för negrerna.

    Posted 22 Apr 2007 at 16:14
  4. Johannes wrote:

    Man måste vara helt bombad(förlåt uttrycket!)vara för att inte fatta varför ett samhälle övar mot det hot som i skenet av de senaste decenniernas historia, är mest realistiskt

    Posted 22 Apr 2007 at 17:55
  5. Anon wrote:

    Det är rasistiskt och antisemitiskt att påpeka att judar kan göra dåliga saker. Judar är en underordnad grupp, och får därför inte kritiseras av en överordnad grupp.

    Det är bisarrt men sådant är Sverige…

    Posted 22 Apr 2007 at 22:16
  6. Knute wrote:

    Anon, i Sverige och Europa förföjs judar av islamister. Och staten Israel är ständigt hotad av Hizbollah och Hamas. Ändå kritiseras judarna ständigt av de tre partierna i vänsterflygeln. Så ditt resonemang stämmer inte i detta fall.

    Posted 23 Apr 2007 at 1:39
  7. Erik Svansbo wrote:

    Anon: Jag tycker att vänstern har definierat judar som en överordnad grupp, vilket innebär att det går utmärkt att kritisera dem, till och med använda våld mot dem.

    Posted 23 Apr 2007 at 6:16
  8. ClaesW wrote:

    Erik

    Vad snackar du om. Anser vänstern att det är ok att använda våld mot judar? Du är halt galen.

    Vänstern skiter i om någon är jude eller inte. Vänstern kritiserar Israel. Om man inte fattar skillnaden tillhör man förmodligen dem som gillar att dela in folk i grupper. Som Johannes och Erik. Det är konstigt att det är vänstern som måste berätta för en liberal att man ska undvika gruppindelning och se människor som individer.

    Posted 23 Apr 2007 at 8:03
  9. Erik Svansbo wrote:

    Claes: Folk långt ut på vänsterkanten bangar inte att med våld anfalla demonstrationer för Israel. Och folk närmare mitten undviker smidigt att kritsera dessa attacker.

    Jag fattar inte vad du menar faktiskt angående det sista. Du är liberal om du vill se folk som individer.

    Posted 23 Apr 2007 at 8:32
  10. Lubbe Ferrysson wrote:

    Det har alltid funnits medlöpare till totalitära ideologier. Islamismen är inget undantag.
    Artikel är extrem dålig, till och med när man tar hänsyn att den är skriven av en politisk nolla och femtekolonnare som Ruwaida. De exempel som hon och Kaplan ger, är så enfaldiga att de motverkar sitt syfte. Det är möjligt att hon tänker axla Gahrtons kappa.

    Posted 23 Apr 2007 at 9:04
  11. Robert N wrote:

    ClaesW skrev: ”Ja, att godtyckligt utpeka en grupp människor och kalla dem för ett hot bhar absolut ingenting med rasism att göra.”

    Det finns verkligen ingen verklighetsförankring i att ha en exempelgrupp av den typen som här är/var/kommer bli fallet, för någon sådan grupp har aldrig någonsin begått ett terrordåd i Europa. Eller?

    Det fanns heller ingen verklighetsförankring på 70-talet när tysk (och faktiskt även svensk) säkerhetspolis använde exempel ”vänsterextrem autonom terrorgrupp” som exempel. Eller?

    Det fanns heller ingen verklighetsförankring när svensk militär i sina övningar under kalla kriget hade som ett exempel hur man skulle hantera en invasion österifrån. Eller?

    Allt detta måste ha varit godtyckligt. Eller?

    Kom igen nu Claes! Visst kan du vara upprörd av någon anledning. Kanske över att övningar av detta slag överhuvudtaget sker, om du är helt pacifist, exempelvis.

    Men du kan inte på allvar mena att det är helt godtyckligt.

    Posted 23 Apr 2007 at 11:58
  12. Johannes wrote:

    För att öva realistiskt mot ett möjligt hot anser nog Classe att svenska myndigheter skall öva mot ett terrorangrepp från Israel, USA eller EU. Islamistisk terrorism är nog leasad av någon av dessa!

    Posted 23 Apr 2007 at 17:51
  13. ClaesW wrote:

    Ja, varför inte. Det är ungefär lika troligt. Det finns inget hot.

    Posted 23 Apr 2007 at 19:41
  14. Johannes wrote:

    Sätt dig i hörnet med struten Classe *S*

    Posted 23 Apr 2007 at 20:02
  15. ClaesW wrote:

    Jag förmodar att du bygger din skräck för islamistiska terrordåd på alla de senaste årens attentat i Sverige? Flera hundratusen blodtörstiga muslimer som bara väntar på att döda oss otrogna, va? Är det så det är?

    Posted 24 Apr 2007 at 7:56
  16. Johannes wrote:

    Så sade Classarna i Madrid och London också!

    Posted 24 Apr 2007 at 17:31
  17. ClaesW wrote:

    Spanien och England var inbegripna i krig. Sverige är såvitt jag vet inte det. Men om vi bestämmer oss för att gå på offensiven i Afghanistan kan det nog tänkas uppstå ett hot. Det islamistiska hotet har tydliga mål, Sverige och svenskar är inte ett av dem.

    Posted 24 Apr 2007 at 17:57
  18. Johannes wrote:

    Hela västvärlden är enligt islamisterna inbegripna i ett krig mot den ”rätta tron” Classe! Islamistiskt motiverade mord har skett i Holland och nerbränning av en Synagoga i Frankrike. Vidare har faktiskt några unga Islamister fällts för försök till terrorism i Sverige, liksom Islamister med svenskt ursprung dömts till fängelse i Bosnien, resp avvväntar utvisning till USA från Tjeckien. Den som tror att Sverige är befriat från Terrorister tror sannolikt fel!

    Posted 24 Apr 2007 at 18:31
  19. ClaesW wrote:

    Det är mycket möjligt att det finns en och annan terrorist i Sverige. De är dock, precis som Osama bin Laden själv sa, inte intresserade av att spränga bomber i Sverige. Vi är inte fienden.

    Att en synagoga bränts ner i Frankrike betyder inte att det pågår något heligt krig. Ta reda på vad muslimer blir utsatta för istället. De har en mycket mer utsatt situation än vad judar har i dagens Europa.

    Posted 24 Apr 2007 at 20:18
  20. Johannes wrote:

    Vad blir muslimer utsatta för i Europa förutom att nekas tillämpa Sharialagen Classe? Är det kristna som överfaller och dödar judar i Paris? Är det kristna som förnekar muslimer kvinnlig omskärelse? är det kristna eller judar som tuttar på i Rosengård eller Paris förorter ? Är det kristna och judar som predikar heligt krig mot sig själva från moskeer i Europas stora städer? är det kristna som (ibland maskerade)genomför demonstrationer med plakat om död mot otrogna? är det dessa som är utsatta offer? Jag säger bara: repatriera det islamistiska slöddret! Färdigdiskuterat för mig!

    Posted 24 Apr 2007 at 21:27
  21. ClaesW wrote:

    Ja du. I Paris drar de islamistiska arméerna fram och slaktar judar på gatorna…

    Vilken värld lever du i? Du låter precis som en viss brun grupp lät för ett par decennier sedan. Är det imamerna som är vår tids Zog? I din värld alltså.

    Posted 24 Apr 2007 at 21:42
  22. Erik Svansbo wrote:

    Claes: Islamisterna vill ha globala sharialagar. Sverige är en del av världen. Vår dekadenta västerländska livsstil är ej OK enligt sharia. Det gör oss till otrogna, och därmed värdelösa i deras ögon, eller en step stone till paradiset.

    Posted 24 Apr 2007 at 22:25
  23. ClaesW wrote:

    Erik

    Det finns knappt några sådana islamister. Jag kan tänka mig att det är frågan om ett hundratal. Alla terrordåd som begås är del i krig eller mot ockupation. Det existerar inget intresse för att med våld tvinga oss andra att bli muslimer mer än hos en väldigt väldigt liten grupp.

    Har du någonting konkret att peka på vad gäller det sk ”hotet” mot Sverige? Och då menar jag inte att du lyckats googla fram några antiislamistiska hemsidor från USA eller att du börjar snacka om Hamas. Var finns de här islamisterna i Sverige? Hur många terrordåd har hittills begåtts i Sverige. Det finns hundratusentals muslimer men uppenbarligen är de inte så intresserade av islamistisk extremism. Xenofobi kallas det för.

    Posted 25 Apr 2007 at 9:02
  24. Erik Svansbo wrote:

    Claes: Om det bara finns ett hundratal islamister så har dom ett fullt sjå att fara jorden runt, predika sharialagar och häva ihjäl folk. Om dom sen är i krig eller inte spelar mindre roll. Vad tror du dom gör när det blir fred? Lägger ned sina krav på religiös diktatur och blir demokrater?

    Sluta med dina förolämpningar, Claes.

    Posted 25 Apr 2007 at 9:20
  25. ClaesW wrote:

    Vilka förolämpningar? Xenofobi betyder rädsla för det främmande. Jag tycker att du bevisat om och om igen att du hyser obefogad rädsla för islam och muslimer.

    Posted 25 Apr 2007 at 9:34
  26. Erik Svansbo wrote:

    Nej Claes, du har aldrig visat någonting. Du har däremot påstått en massa utan att kunna styrka det.

    Jag har aldrig länkat till en antisemitisk hemsida. Jag anser att det är en förolämpning att påstå det men skit i det förresten. Förolämpa på du Claes.

    Du kallar mig för xenofob. Jag är rädd för kvinnoförtryck, jag är rädd för åsiktsförbud, jag är rädd för stening av homosexuella. Jag är rädd för diktatur. Och inom den muslimska kulturen finns det personer som förespråkar detta. Det kommer jag motarbeta stenhårt.

    Gör det mig till xenofob så får jag väl vara det då.

    Posted 25 Apr 2007 at 9:37
  27. Kjellman wrote:

    Om jag bodde i ett land med mer folklig antisemitism som ex Ryssland (Kazakstan!?) borde jag då avhålla mig från att kritisera dåliga inslag i judendomen(underordnad grupp)? Eller skoningslöst behandla dem som jag tycker man ska behandla all förnuftsfientlig vidskepelse? Kan jag där kritisera dåliga delar av GT och judisk kultur utan att vara antisemit eller spå på antisemitism??

    Jag tycker det, och tycker följaktligen inte att muslimerna(eller judarna) behöver behandlas med silkesvantar här i vårt land.

    Posted 26 Apr 2007 at 15:50

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *