Sexköpslagen skadar de prostituerade

Petra Östergren har kommit ut med en bok som heter ”Porr, horor och feminister”. Utan att ha läst den kan jag säga att den är mycket läsvärd och kontroversiell.

Petra har engagerat sig för sexsäljare i sitt liv. Sexsäljare, eller horor, som de populärt kallas, har inga rättigheter alls i dagens Sverige. Vår sexköpslag som påstås vara skriven för de prostituerade försvårar deras situation enormt.

I Sverige finns det en mycket intressant syn på prostitution. Det anses att kvinnor inte kan välja att sälja sex för pengar. Detta trots att det finns kvinnor som har vittnat om att de gjort just detta.

Det sammanfattar i kort synen på sexsäljare – deras ord är värdelösa om de inte säger det som de som bestämmer eller vet vill höra.

Det finns kvinnor som trots sexköpslagen lever gott som escorter idag. (Escorter är en form av lyxprostituerade.) De är starka människor. De som tar stryk är de svaga, de som ofta har en väldigt svår situation i övrigt. De som ”går på gatan” eller är utlämnade till en hallick.

”Sexsäljare har noll värde. Vänstern och feministerna går i spetsen för att hålla dem nere. Petra Östergren ifrågasätter en politik där renhet går före rättvisa. ”

Petra Östergren har sammanfattat sitt arbete i en låååång artikel i senaste Arena. Texten ovan är ingressen till denna artikel, som är läsvärd.

Jag rekommenderar också hennes hemsida och de texter som finns där.

Comments 32

  1. Viktor wrote:

    Det sammanfattar i kort vad du kallar vänstervriden media, så länge det inte passar i din mall!?

    Posted 22 Okt 2006 at 12:16
  2. Erik Svansbo wrote:

    Jag förstår inte vad du menar.

    Posted 22 Okt 2006 at 12:24
  3. Viktor wrote:

    Jag menar att man väljer vad man vill tro på. I detta fall har man valt att inte tro på prostituerades versioner av deras verklighet. Du skriver: ”-deras ord är värdelösa om de inte säger det som de som bestämmer eller vet vill höra.” Om man påpekar saker som du inte vill höra avfärdas det som vänsterpropaganda och att media är vänstervriden (precis samma retorik som många vänstersympatisörer använder, fast då är ju media såklart högervriden)!

    Posted 22 Okt 2006 at 13:00
  4. Erik Svansbo wrote:

    Kanske ligger det i något du säger generellt. Men i det här fallet tycker jag inte att du har rätt, det är mycket viktigt just att lyssna på de utsatta och de prostituerade är de som utsätts för sexköpslagens effekter.

    Tycker du att det är rätt att inte lyssna på de prostituerade och deras egna ord om sin situation?

    Posted 22 Okt 2006 at 13:54
  5. Viktor wrote:

    Självklart skall man lyssna, men jag efterlyser objektivitet. Skall de som genomlider ett helvete som prostituerade inte lyssnas på? Att glorifiera könshandel tycker jag är att gå på mycket hal is.

    Posted 22 Okt 2006 at 14:05
  6. Erik Svansbo wrote:

    Vad menar du nu? Självklart ska alla prostituerade lyssnas på. Har jag glorifierat könshandel?

    Posted 22 Okt 2006 at 15:57
  7. Viktor wrote:

    Hur vanlig är det med prostituerade som medvetet sökt sig till prostitution för de tycker det är ett trevligt yrke och i sådana fall är de då representativa för hur prostituerade upplever sitt jobb? Min uppfattningär att de flesta prostituerade i Sverige är tvingade till att prostituera sig, ofta pga drogmissbruk. Alltså en motsatt bild än den av den ”lyckliga horan” (även om hon undantagsvis existerar). Hur du än vrider och vänder på det handlar prostitution om förtryck även om escorten själv valt sin karriär, eller är du av en annan åsikt?

    Posted 22 Okt 2006 at 20:54
  8. Erik Svansbo wrote:

    Jag vet inte hur många som säger sig ha valt prostitution jämfört med hur många som tvingats in i det. Din uppfattning om prostituerade som drogmissbrukande offer är den gängse i Sverige, men Östergrens forskning visar en mer facetterad bild.

    Hon har intervjuat prostituerade som säger sig gjort ett val och de som upplever sig tvingats in i det hela och de är alla överens om att lagstiftningen förstör för de prostituerade.

    Om en person säger sig ha valt sitt yrke/karriär/livsväg ser jag det inte som förtryck.

    Posted 22 Okt 2006 at 21:49
  9. Viktor wrote:

    Vad vill du göra för att höja horans status då Erik? Legalisera prostitution och ge alla prostituerade F-skattesedel? Skulle se bra ut i statistiken va, när alliansen försöker trolla bort arbetslösheten? Tänk alla tusentals nya egenföretagare som skulle skapas över en natt. Yrkesvägledare på skolor kanske ska rekomendera elever att göra sin PRAO som horor? Tror du på fullaste allvar att hororna upplever sin situation så mycket bättre i exempelvis Holland eller England?

    Hur har Östergren gjort sitt urval? Om det finns två horor som hon intervjuat som självmant valt prostitution framför yrken inom vårdomsorg så sväljer du deras version med hull och hår och tar det för giltigt för alla horor i Sverige eller?

    Du borde väl ändå hålla med om att de flesta horor inte själva valt att prostituera sig för att de tycker det är ett så bra yrke?

    Posted 23 Okt 2006 at 8:16
  10. Erik Svansbo wrote:

    För det första tycker jag att man borde lyssna på de prostituerade, både de som är positiva och negativa. Man ska med öppet sinne undersöka vad som är bäst för de svagaste prostituerade.

    Jag vet inte vilken roll prostitution ska ha i lagstiftningen, men helt klart är att dagens system slår mot de svaga. Det bör finnas något bättre. Just företagande är inte det som driver mig i det här fallet.

    Även om prostitution var legalt tror jag inte skolelever skulle behöva praoa som horor. Det behövs inte till exempel med porrskådisar eller strippor idag.

    Jag vet inte om hororna trivs bättre i Holland eller England, men där har de rätt att organisera sig och säga sin åsikt. Det verkar bättre än Sveriges system.

    Du får granska Östergrens forskning själv, det är bara att gå in på hennes hemsida. Östergren har intervjuat både positiva och negativa prostituerade.

    Jag har ingen uppfattning om hur stor fördelningen är mellan de som väljer prostitution och de som tvingas in i det.

    Posted 23 Okt 2006 at 11:48
  11. sidekick wrote:

    Appropå jobbstatistiken, läste på en horas blogg, hon var tydligen heltidssjukskriven och jobbade som hora. Hon orkade bara jobba ibland, det kunde gå flera veckor när hon inte hade psyket att jobba, men då levde hon på sjukskrivningen istället. Vad tycker du om den modellen Erik?

    Posted 23 Okt 2006 at 14:44
  12. Erik Svansbo wrote:

    Jag tycker det är en dålig modell, man ska inte missbruka sjukförsäkringen.

    Posted 23 Okt 2006 at 15:15
  13. sidekick wrote:

    Men om de som kan ”jobba” med att vara prostituerade, verkligen ska kunna välja sina kunder, välja att göra det när de mår bra och orkar psykiskt, inte bli utnyttjade, vad är alternativet än att det funkar så med denna grundtrygghet?

    Att de svälter el tvingar sig själva till saker de mår dåligt av, vad är alt.?

    Hor-företag där den hora som kan tvinga sig till mest saker hon mår dåligt av kan överleva på det? Hor-företag där hororna inte har råd att lyssna till om kroppen och psyket klarar det eller inte?

    Posted 23 Okt 2006 at 15:30
  14. Viktor wrote:

    Hej Erik!
    Vad tror du om att få göra avdrag i deklarationen för sexköp (det skulle kanske kunna ses som en hushållsnära tjänst, typ när frugan har lingonveckan eller inte känner för o släppa till)? Att låta staten finaniera torskarnas gökande kanske inte är din melodi, då du helst inte vill sponsra andras nöjen, men ungefär så känner jag för pigavdragen.

    Posted 23 Okt 2006 at 15:41
  15. Leif Jacobsson wrote:

    Håller inte med om ideologin i stort. Men att de prostituerade är olika är jag övertygad om är rätt… Det är en känslig fråga, engagerar inte alla människor, men är viktig för de inblandade prostituerade. Se tex memoirs of an escort, där esmeralda villalobos – med erfarenheter som escort – skriver om sina åsikter och tankar. Synen på sexualitet skiljer sig mellan olika kulturer och synen på vad som är ”normalt” varierar.

    Posted 23 Okt 2006 at 16:18
  16. Erik Svansbo wrote:

    sidekick: Jag tycker att prostituerade ska få hjälpa till att utforma en ny lagstiftningen, de vet hur livet som sexsäljare är. Jag tror också att fackföreningar för sexsäljare är en viktig bit, de kan se till att människor inte far illa på det sätt som du beskriver.

    Viktor: Avdrag för sexköp låter som en dålig idé.

    Posted 23 Okt 2006 at 17:20
  17. sidekick wrote:

    Om de anser att de ska ha en grundlön, medborgarlön, ung lika stor som för sjukskrivningen är du alltså helt för detta, så länge det är vad de föreslår?

    Gäller detta också alla andra yrken, om man känner att man inte kan jobba alltid, ska man kunna ha lite medborgarlön att falla tillbaka på då?

    Posted 23 Okt 2006 at 19:06
  18. Erik Svansbo wrote:

    Nej, det anser jag inte.

    Posted 23 Okt 2006 at 20:38
  19. Viktor wrote:

    Att gnälla är du ju ganska bra på bäste herr Erik, men vad ska man göra åt problemet? Ska vi riva upp sexköpslagen och vips så kommer horornas situation att förbättras? Du häver ur dig grova generaliseringar om livet som prostituerad, men har du någon lösning att presentera, eller famlar du bara i blindo inom ett ämne där du saknar tillräcklig insikt för att göra en korrekt analys? Har barnprostituerade också valt sitt yrke av egen fri vilja kanske? Varför ska jag läsa Östergrens forskning själv, är det den enda giltiga och mest korrekta på området?

    Posted 23 Okt 2006 at 22:00
  20. Erik Svansbo wrote:

    Viktor: Till att börja med ska man diskutera frågan. Sen är det dags att öppna ögonen för dagens lagstiftnings effekter, släppa sargen och det radikalfeministiska närmast religiösa synsättet på prostitution. Sedan kan vi ta nästa steg och se hur vi ska gå vidare.

    Nej, jag tror inte att barn väljer att prostituera sig.
    Vilka är de grova generaliseringar jag har hävt ur mig?

    Jag tycker att Östergrens forskning är gripande och relevant. Men du behöver inte läsa den om du inte vill.

    Posted 23 Okt 2006 at 22:19
  21. Viktor wrote:

    Generaliseringar som att prostitution sker av fri vilja och att de som far illa bara är de svaga.

    Jag kan nog åka till exempelvis Cuba och intervjua invånare där som styrker att deras styrelseskick är det bästa i världen. Det kanske också kan leda till forskning som är ”gripande och relevant”, men betyder det att den är korrekt?

    Vart skall man dra gränsen mellan vuxen och barn? En femtonåring får jobba på McDonalds, men bara till typ sex på kvällen. Skall dessa regler börja gälla även för femtonåringar som valt ett liv som prostituerade. Är en femtonårings fria vilja att prostituera sig mindre värd än en artonårings?

    Är inte det största problemet med dagens lagstiftning att prostitutionen är mer svårövervakad, eller föredrar du tidigare sexköpslagar där även horan kunde fällas för brott? Hade hororna det bättre innan den senaste sexköpslagen?

    Att diskutera frågan kan jag hålla med om är otroligt viktigt, men jag förstår tyvär inte hur du kan finna Östergrens forskning ”gripande och relevant” om du nu själv inte har läst den. Hur går det ihop Erik? Det är jag mycket intresserad utav. Möjligheten finns att jag missuppfattat dig och då ber jag om ursäkt, men det känns aningen hycklande av dig att inleda denna tråd med orden: ”Petra Östergren har kommit ut med en bok som heter “Porr, horor och feminister”. Utan att ha läst den kan jag säga att den är mycket läsvärd och kontroversiell.” Har du läst Östergrens forskning ännu? Annars kanske du borde lägga ner och sluta med att strö superlativer över denna suveräna publikation?

    Posted 23 Okt 2006 at 23:09
  22. Erik Svansbo wrote:

    Viktor: Jag har sagt att det finns människor som säger sig sälja sex av fri vilja. Jag har sagt att de svagaste far illa av dagens prostitutionslagstiftning. Jag anser inte att det är ”grova generaliseringar”.

    Ja, jag har faktiskt plöjt Petra Östergrens magisteruppsats ”Synden ideologiserad”. Östergrens forskning grundar sig på intervjuer med sexsäljare och deras erfarenheter av lagstiftningen och dess effekter. Ett tips till dig kan vara att läsa den om du är intresserad.

    Eftersom jag läst Petra Östergrens magisteruppsats och de artiklar hon publicerat på sin hemsida är jag bekant med hennes arbetssätt och budskap. Därför kan jag lugnt säga att hennes nya bok är läsvärd, även utan att ha läst den.

    Posted 24 Okt 2006 at 7:18
  23. Henning wrote:

    Ja, den verkar jätteintressant! Läste en kort intervju i Bang om hennes arbete… Hur skulle du beskriva din feminism Erik?

    Posted 24 Okt 2006 at 13:50
  24. Viktor wrote:

    Är inte det största problemet med dagens lagstiftning att prostitutionen är mer svårövervakad, eller föredrar du tidigare sexköpslagar där även horan kunde fällas för brott? Hade hororna det bättre innan den senaste sexköpslagen?

    Posted 24 Okt 2006 at 14:30
  25. sidekick wrote:

    Undersökningar visar att i länder där torsken är legaliserad finns det också mer illegal prostitution av t.ex minderåriga, det är lättare att dölja för torskar och hallickar när resten av verksamheten är accepterad.

    Posted 24 Okt 2006 at 14:42
  26. Erik Svansbo wrote:

    Henning: Min feminism är en vetskap om att det finns traditioner i samhället som begränsar kvinnor och män. Men jag känner mig inte särskilt hemma i det strukturella resonemanget, jag är en mycket kluven feminist men samtidigt starkt övertygad.

    VIktor: Största problemet är att de prostituerade får en svår situation, de vänder sig från samhället, prostitutionen går under jorden. De kan inte ha sambos, då kan de bli dömda för koppleri. Polisen kan utnyttja dem. Socialen kan ta deras barn ifrån dem. Östergren sammafattar det hela här (kortare artikel):
    http://www.petraostergren.com/content/view/15/46/

    sidekick: Du pekar på en viktig synvinkel som måste tas hänsyn till.

    Posted 24 Okt 2006 at 17:17
  27. Leif Jacobsson wrote:

    Nu känner jag inte till alla dessa undersökningar (hur de är gjorda osv) men rent förnuftsmässigt tror jag att prostitutionen (tex trafficking) på många sätt är lättare att döja om prostitutionen är illegal. Information spids inte på samma sätt om detta är fallet. Se tex bloggen ”Memoirs of an escort” där en kvinna som menar att hon är frivilligt prostituerad på något ställe skriver att många prostituerade ofta långt innan polisen får information om tex traffickligor men inte berättar om detta pga av att de då avslöjar sig som prostituerade. Prostitution av minderåriga är omfattande också i Sverige.

    Posted 25 Okt 2006 at 8:33
  28. Esmeralda wrote:

    Om du verkligen vill veta vad som hänt sen sexköpslagen varför läser du inte undersökningar istället för att gissa? Det är ganska enkelt att gå in på BRÅ (Brottsförebyggande rådet om du inte visste det) och läsa om hur trafficking har minskat! Sök på prostitution och läs själv!

    Posted 29 Nov 2006 at 12:01
  29. Leif Jacobsson wrote:

    Well, det är väl också så att traffickinig är lättare att upptäcka i det legala systemet än det illegala? Prostitutionen tar sig kanske också andra vägar, folk åker utomlands osv. Tror inte att jag genom att läsa en rapport kan få en glasklar bild av situationen. Rapporterna måste också tolkas. Och det är uppenbart att undersökningar tolkas på olika sätt av olika debattörer (se tex debatten i ETC om fotbolls-VM).

    Frågan om trafficking i Sverige blivit hårdare måste också vägas in (även om det är en separat fråga). Men det är lite slappt att jag inte lusläser alla rapporter, brottsförebyggande rådet, transcrime och vad de heter just nu, medges…

    Posted 03 Dec 2006 at 10:43
  30. Leif Jacobsson wrote:

    Har du själv läst många rapporter om detta?

    Posted 03 Dec 2006 at 10:50
  31. Leif Jacobsson wrote:

    Och vilken är din inställning till lagens konsekvenser som helhet?

    Posted 03 Dec 2006 at 11:01
  32. Gotthard wrote:

    Beror minskningen på
    1. Minskat antal faktiska traffickingsexköp i Sverige sen lagen?
    2. På att lagen har gjort det lättare att dölja traffickingsexköp?

    Posted 04 Dec 2006 at 11:35

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *